Wednesday, March 25, 2009

Politik, Melayu Dan Islam

masuk blog ni,,cite pasal politik,,tgk blog yang satu lagi,,dok hentam n kutuk-kutuk,,jenguk blog yang lain pun,,lebih kurang,ade yang taksub dengan pemimpin...nyampah aku...kalu sibuk dok cite berguru dengan syeikh ni,,syeikh tu,,suke gak aku baca,,,isu  ppsmi la,,ape la...sekadar seperti anjing menyalak bukit je la...aku nak cite bab politik tak pandai,bukan taraf aku kot lg,mayb bukan ini kancah dakwah aku..sibukkan la dulu cari ilmu.alert ckit dengan akidah anak remaja yang da bocor,,..bila dah bermasa.hah lantak kamu la....dalam dok ati yang bergelora tengok sahabat-sahabat sebangsa aku ni dok hebat dalam  politik.takpe la,,kita raikan la...meh aku kongsi satu artikel yang leh kita sama2 beringat..ambik perhatian..bukan nak menghentam mana-mana parti,,individu,,tapi nak kita semua ada kesedaran dalam apa yang dah berlaku...secara telusnya aku memang di bahagian pembangkang..tapi aku sependapat dengan penulis artikel ni...aku tak tau la..penulis ni di bhgian mana..takpe,dalam menerima kebaikan..jangan la memilihkan?sama-sama baca n insafi..sekian-owner blog-


Semenjak pilihanraya Mac 2008 lepas, senario politik menjadi semakin kucar-kacir. Satu pihak melaungkan hak sama rata untuk semua kaum manakala satu pihak lagi tidak dapat menerima kekalahan yang mengejut. Kedua-dua pihak menggunakan pelbagai cara untuk memikat hati pengundi. Tuduh-menuduh, saman-menyaman, bertikam lidah dan tak kurang juga pertembungan fizikal. Media digunakan sepenuhnya bagi melaungkan slogan masing-masing. Ekonomi yang semakin merudum dengan pengangguran meningkat kepada 50,000 pekerja yang telah dibuang dan mungkin naik kepada 200,000 sehingga akhir tahun, kurang mendapat perhatian.

Kalau di Amerika Syarikat kehangatan politik berakhir dengan perlantikan Obama sebagai Presiden tetapi sebaliknya pula berlaku di negara kita. Ia tidak berakhir dengan keputusan pilihanraya umum. Yang amat membimbangkan, kerakusan kuasa menyebabkan sebilangan pemimpin sanggup mengkompromi prinsip-prinsip asas agama Islam. Akhirnya yang menjadi mangsa adalah rakyat yang menjadi semakin keliru antara prinsip yang harus dipertahankan dengan mainan politik. Teori matlamat menghalalkan cara seolah-olah dijadikan sebagai pegangan untuk berkuasa. 

Dalam konteks ini yang paling malang adalah orang-orang Melayu yang beragama Islam. Bukan saja mereka telah berpecah menjadi 3 kumpulan utama malah ramai menjadi bingung dengan kenyataan-kenyataan pemimpin yang keliru lagi mengelirukan. Kemaksiatan yang jelas dipertahankan atas dasar “privacy”, memperjuangkan bangsa Melayu dikatakan asobiah (perkauman), peralihan kuasa melalui perpindahan parti oleh wakil-wakil rakyat yang tidak beramanah menjadi kebanggaan. Ini belum mengambil kira faktor penafsiran undang-undang yang didakwa betul oleh kedua-dua belah pihak sehingga kuasa kesultanan Melayu dilihat begitu tercabar hari ini. Sultan tidak lagi dilihat kebal sehingga ada tindakan-tindakan yang dilihat sebagai cuba melanggar “adat-adat Melayu”. 

Ada juga yang mempersoal terma keistimewaan Melayu yang termaktub di dalam perlembagaan. Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan untuk Bumiputera (terutama Melayu) sudah tidak dianggap relevan walaupun statistik kemiskinan masih dikuasai oleh bangsa Melayu. Alasannya, kita kena terbuka dan berjuang bersama-sama bangsa lain. 

Kalau kita berbincang dengan pejuang bahasa Melayu pula, kita akan dapat merasakan kehampaan mereka. Bahasa Melayu yang dahulu menjadi rujukan bangsa-bangsa lain di dunia kini dianggap ketinggalan zaman. Bercakap saja dengan para belia hari ini kita akan dapati mereka sudah bercakap bahasa Melayu yang lain. Sukar untuk kita mengikutnya. Pemimpin masih diam membisu. Yang rugi, anak-anak Melayu di kampung-kampung yang gagal dalam matematik dan sains. 

Persoalannya bolehkah Melayu survive? Melayu yang dimaksudkan bukan setakat bangsa semata tetapi agama Islam yang dianuti. Bolehkah maruah Islam dipertahankan? Ketika bangsa lain bersatu mempertahankan perlantikan anak bangsanya sebagai CEO kepada satu agensi utama kerajaan negeri, bangsa Melayu gagal bersatu walaupun dalam perkara yang sangat simple - mempertahankan penggunaan kalimah agung “ALLAH”. 

Kepada yang melaungkan kebebasan bersuara dan beragama, kita ingin bertanya:-
- Adakah ini bererti negara akan ada 100 masjid, 100 gereja dan 100 kuil? 
- Adakah ini bererti sesiapa saja boleh keluar dan masuk agama Islam bila-bila masa sesuka hati? 
- Adakah ini bererti bahawa jika orang Islam boleh berdakwah kepada orang bukan Islam, maka orang Kristian pun boleh berdakwah kepada orang Islam? 
- Adakah betul kenyataan “saya sanggup bekerja dengan bangsa lain yang amanah dari orang Islam yang korup?”

Semua persoalan ini memerlukan jawapan sebelum kita boleh menerima prinsip kebebasan yang diperjuangkan. Saya berasa sedikit lega apabila seorang presiden dari sebuah parti menyuarakan konsep pembentukan “kerajaan gabungan” demi menjaga maslahat ummah. Saya tidak pasti sejauh manakah suara ini disambut oleh pihak pemerintah. Mudah-mudahan survival bangsa Melayu ini tidak dipolitikkan. Ini kerana saya berpandangan, tertegaknya hakimiah Allah di negara tercinta ini hanya boleh dilakukan oleh bangsa Melayu, selagi prinsip-prinsip demokrasi diamalkan dengan sejahtera.


Aminuddin Yahaya
Setiausaha Agung
Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)


sumber;isma

1 comment:

  1. Pendapatku tentang politik..
    -manusia lagi percaya ape yg tulis kat media dr dalam Al-Quran.
    -Dua-dua belah pihak sibuk menyatakan keburukan pihak satu lagi. Ingat kita ni dungu sangat ke xtau beza mana betul mana salah. Jadi baik kita baca blog yg kadang2 xberat sebelah kan??
    -Politikus sibuk mengumpul harta dan glamer dr membantu rakyat.
    - arghhh..tensen2 ngan politik..cukup la penuhkan kolum depan surat khabar..org nak baca berita lain gak oii..

    cadangan: bolehtak adakan hari tanpa politik sedunia...

    ReplyDelete