Wednesday, March 18, 2009

mereka permata hati ku....

aku tak tahu kenapa aku rasa rindu sangat dengan family aku,,dah lama tak berkumpul(padahal baru berkumpul last month kat umah kak ngah)...bila aku balik palong,,ade je yang kurang,,kadang-kadang aku balik..along n angah tak balik..bila dorg balik,,aku plak tak balik...bila la yg berkumpulnya....hurmmm....tel ayah rosak....nasib adik ade kat kampung(cuti sem)leh la btanya khabar orang tua kat palong tu....ape la mak n ayah wat skang eh?

insan ini diberi nama FARIDAH BINTI JANI,insan ini di lahir kan pada 16/12/1950,di rembau,wanita ini cukup ku sanjungi dalam idup aku..seorg insan yang cukup memahami aku...dalu aku gelar insan ini pengongkong aku..sebab aku tak tak mcm kanak-kanak yang lain..tak boleh nak mencuba perkara2 baru..aku tak suke dengan tindakan insan ini.tapi hasilnya sekarang,,,alhamdulillah...aku pandai jaga diri,,insan ini tak bg kuar tu,,sebab tanda sayang..insan ini marah aku..tandanya sayang...insan ini pukul aku,..tandanya sayang...
wanita yang memikul tanggungjawab pada seorang suami dan 4 orang anak ini adalah insan yang cukup tabah..kuat jiwanya..kesusahan yang dilaluinya sejak zaman anak dara sampai berumah tangga..menguatkan jati dirinya...insan ini cukup sayangkan anak2nya...tak boleh walaupun digigit nyamuk...hurm...dialah ibuku...seorang insan yang telah mengandungkan aku..melahirkan aku,,dan menyusui aku dan adik beradik aku yang lain....jasanya besar untuk ku balas...terima kasih mak...kesaljuan doa robitah mu,,menenangkan hati yang gundah.....
"abg,,,ko tak malu ke bawak kawan-kawan balik umah...dengan keadaan mak mcm ni?"terpana aku dengan pertanyaan mak..soalan tu terpacul selepas kak mar n abg firdaus balik...aku senyum dan membalas pertanyaan mak.."mak..mak dah ngandungkan abg,,mak dah lahirkan abg,,mak dah besarkan abg..dr kecik tapak tangan...sampai gomok camni...perlukan abg malu kat kwn2 abg?dorg smua hormati mak..abg xnak mak tny smua ni mak..abg bertuah ada mak.."tak sia2 mak htr ko skolah agama bang...mak nak ko jd cam tok nek."itu lah harapan mak dr dlu lg...nak aku jd cam arwah tok,,seorg ulama..hurm,....sorg ustaz pun jadi lah....aku sygkan mak....kadang2 aku balik palong...aku suke renung muka mak lama2,,kadang ati aku aku tersentuh..melihat garis-garis di wajahnya...meceritakan sesuatu,,,inginku peluk,,ingin ku cium wajah itu saat ketika ini....terima kasih mak....



haaa..ni lagi insan yg cukup berwibawa dalam idup aku...ayah aku..nama dia MANSOR BIN ALI...lahir pada 12/6/1948....berasal dari srimenanti kuala pilah...seorang yang amat tenang dalam hidupnya..tak penah lagi la aku tgk dia mengelabah...seorg bekas pemimpin yang popular n disukai ramai...sampai skang ade je yang mintak pendangan dr beliau,,ayah aku ni seorang yang ceria..penyabar..n suke wat lawak..aku sayang ayah aku..kalau nak ceritakan dalam label penyayang ni..aku ade cerita ttg ayah aku...hurm....last year thun 2002,,mak diserang penyakit asma yang teruk dan dimasuki ICU,,iaini bebrapa minggu sblum aku spm,...dan adik bkl upsr..huuuu...ujian yang berat bg aku nak tangung...ayah kelihatan tenang....dan mampu tersenyum lagi....tapi aku tengok dari senyuman itu,,senyuman yang paksa..dan senyuman yang mencerminkan kegundahan hatinya...ayah.....alhamdulillah..mak dibenarkan kuar hospital setelah 20hari berada di wad...setelah mak kuar hospital..mana leh wat keje2 berat.
dan ayah la yang mengambil alih tugas mak di rumah...ayah yang masak...ayah kemas umah..ayah mandikan mak.,.ayah juga yang menyikat rambut mak...ayah yang mithali..ayah memang cukup penyabar..tak pernah dengar ayah meninggikan suara terhadap mak...tak pernah pula ayah memarahi mak..itu la suami yang aku nak contohi..seusia umur ayah yang meniti senja itu...cukup romantik bersama mak...g mana2 jalan still pegang tangan...aku pun jeles mcm ni,.,..aku pegang tgn mak aku,,mak aku lepaskan..pegang tangan ayah plak..huhuhu...itu la seorg insan yang penyayang sifatnya....saat harinya meniti hari..aku sbg anak kena banyak luangkan masa bersama insan ini...abang sayangkan ayah....terima kasih ayah...


nama beliau MASLIZA BT MANSOR..lahir pada 26/7/1976..berasal dari negeri sembilan.,hurmm baru sahaja berkahwin..last yaer tahun lps walimah dia...alhamdulillah...siapa dia ni?dia la kak long aku..dia ni leh tahan la garang n tegasnya..yang pasti dia seorang kakak yang cukup2 bertanggungjawab..n banyak menyimpan derita...tak suke berkongsi masalah dgn adik bradik,,,jenis yang tak suke menyusahkan orang lain...adik aku rapat la dengan dia...
baru-baru ni dia di suspect ade kanser payudara...huuuuu....agak berat berita tu yang aku terima,,aku tau pun dr adik aku...tapi dia tetap ceria menjalankan hari2 nya...senyum,gelak ketawa dan guraunya..mmg mudah aku terbayang....
ade cerita utk dia...aku ingat lagi...time tu ayah baru balik dr kebun getah,...dah tgh ari...kami adik bradik main air dlm bilik air sambil jerit2 sbb bergurau..huhuhu,,ayah penat nak rehat,,kami plak dok bgurau2..n main2..ayah masuk bilik air,,sorg2 kene getah paip...tapi kak long yang defend aku n kak ngah..."ija yang salah yah..jgn pukul adik..ija yang salah yah...jangan pukul adik(time tu aku kecik lg,,aku yg bongsu)...heheheheh..itu la ayat yang along ulang2...dr situ dah nampak sifat2 pelindung dia..semoga dia sihat selalu..dan dikurniakan anak yang soleh n solehah..amin..


cerita tentang kak ngah pulak tak leh tertinggal...dia pun permata hati aku gak...nama kak ngah ni mastura anak mansur al buaya...eh silap...MASTURA BINTI MANSOR....lahir tanggal 9/10/1980...kak ngah insan yang istimewa dalam idup aku,,sifatnya yang cukup syg kat adik bradiknya n memahami aku..itu yg penting....telah berkahwin...dan mempunyai seorang anak lelaki...ibu muda ni adalah suri umah tangga sepenuh masa...kak ngah antara salah seorang anak mak yang mewarisi bakat mak yang pandai memasak...nak crita ape ek ttg kak ngah?....kak ngah ni byk cite best ckit...lawak...sikapnya yang takut akan binatang2 berbulu hatta kucing pun dia takut....mmg jadi kegemaran aku menyakat dia..hahahahaha..penah aku kejar dia sambil kendong kucing,,sampai sekeliling umah aku kejar kak ngah..wakkakakaka...lawok2x...insan yang byk bg nasihat yg ringkas tapi padat,,kadang aku tgk pegangan aqidahnya lg kuat dr org yg berauthoriti dalam agama..itulah kakngah....
dia cukup cepat alert dengan kesusahan adik beradik...masa kak long last yaer kat uum,..,kak ngah la yang byk mebantu....hasil titik peluh dia keje kilang,..di salurkan ke kak long....demi akaknya lunaskan harapan mak n ayah...dia berkorban..kak ngah..kau tak pernah dipersiakan.


haaa....ni yang cun ni...adik aku...nama dia NORFAEZAH BINTI MANSOR..lahir pada 12/11/1990..hehhh...seorang student di polytech port dickson..dalam jurusan perdagangan..seorang yang sensitif,,n lebih matang kot dr aku..hehehehe...ape2 mslh aku syre dgn adik aku,,kecuali masalah aku dgn awek...dia xnak dengar...klu masalah awek,,aku borak dgn kak ngah..kuikuikui....sedar tak sedar adik dah brumur 18thn....tapi aku still lagi anggap dia kanak2,,adik aku da besar..lg besar..lg la ketat pengwasan yang perlu dikenakan...hurmm......cerita ttg adik ni banyak..tapi aku kena berhati2 pilih cerita,.,diakan sensitif...hehehe.....mcam kak ngan takut kucing or haiwan berbulu..adik plak takut ayam,,padahal ayam dia mkn plak...penah je aku kejar dia satu umah dlu,,ari tu blik kampung,,tny dia..dia ckp dia still takutkan ayam...huk aloh...penakuk bangat.....dalam diam tak diam..adik gak byk tolong aku....yuran belajar aku,,dia penah tolong,,mmg sukar dia melafazkan syg terhadap abg dia,,tapi dia tunjukan dgn amalan yang dia wat..terima kasih adiku...semoga sukses3x....


eh ni sape pulak?tibe2 je masuk pic ni,,nak mencapap ke?xpe la,,pak lang citekan la ckit ye...ni anak buah aku..nama dia MUHAMMAD ZAHIN ADJMAL BIN GHAZALI...pjgnye nama ko zahin..lahir pada 26/1/2006.so leh panggil dia zahin,,seorg budak yang cepat belajar n suke wat perangai2 yang membuatkan aku n yang lain tergelak...zahin ni anak kak ngah aku....manja...budget comel la tu.....dah la tu,,pak lang malas nak cite pasal ko....dah besar nnt pak lang citekan...ok?janji dgn pak lang,,jadi nak soleh tau.....tgk tu,,,sapo ajar bergambar cam kasanova..sunat pun blom lg,,dah pandai wat lagak mcm tu..ai...anak2 skang...


ya ALLAH....SATUKANLAH HATI2 KAMI...HINDARKANLAH KAMI DARI BERPECAH BELAH...SYAK WASANGKA..PERKUKUHANLAH INSTITUSI KELUARGA KU YAALLAH...

No comments:

Post a Comment