Monday, February 23, 2009

Tuesday, February 17, 2009

Pendekatan dakwah dan qudwah..

Written by al-Ustaz Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

Pendahuluan

Dakwah merupakan satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh setiap anggota masyarakat Islam. Tanpa usaha dakwah masyarakat akan menjadi pincang kerana perkara kebajikan tidak akan berlansng dan kemungkaran akan berleluasa. Namun, persoalan yang timbul ialah; apakah pendekatan yang perlu digunakan dalam melakukan dakwah. Kertas kerja ini menyorot dua pendekatan yang boleh digunakan iaitu dakwah dengan lidah dan dakwah dengan qudwah.



Pengertian Dakwah

Dakwah bermaksud menyeru dan memanggil. Dakwah yang dimaksudkan di sini ialah seruan kepada manusia untuk menerima Islam dan seruan untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran

Dalilnya ialah firman Allah:


ولتكن منكم أمة يدعون إلى الخير ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر وأولئك هم المفلحون



Maksudnya:Hendaklah ada di kalangan kamu satu golongan yang menyeru ke arah kebaikan (Islam), menyuruh melakukan kebajikan dan mencegah melakukan kemungkaran. Justeru, hakikat dakwah sebenarnya ialah amar makruf, nahi munkar.

Pendekatan Dakwah Dengan Lidah

Al-Quran menjelaskan, pendekatan dakwah yang perlu dilakukan ialah dengan hikmah dan nasihat yang baik. Allah berfirman:
ادعوا إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن

Maksudnya:Berdakwahlah kamu ke arah jalan Tuhanmu dengan Hikmah dan nasihat yang baik dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Hikmah mempunyai dua maksud iaitu kebijaksanaa dalam meletakkan sesuatu pada tempatnya dan juga bermaksud sunnah Nabi saw. Nasihat yang baik pula adalah dengan menggunakan lidah. Bergitu juga berbahas dan berdebat memerlukan kemahiran berbicara. Di sinilah pentingnya pendekatan dakwah menggunakan lidah.



Pendekatan Dakwah dengan Qudwah

Pendekatan yang asas dalam berdakwah ialah dengan qudwah atau tunjuk ajar. Ini kerana manusia lebih terpengaruh dengan apa yang dibuat berbanding apa yang didengar. Justeru itu, para anbiya’ yang membawa dakwah Islam ke seluruh umat ditarbiyah oleh Allah untuk menjadi manusia terbaik yang boleh diikuti oleh manusia. Pendekatan ini menuntut pendakwah menghiasi diri dengan dua perkara iaitu amal dan akhlak.




Amal Pendakwah

Amal para pendakwah perlu digilap Justeru pendakwah mesti menampilkan diri mereka sebagai
seorang yang mempunyai keimanan dan keyakinan yang kuat terhadap persoalan ghaib iaitu hakikat alam akhirat, syurga dan neraka dan keyakinan pada janji-janji Allah seperti janji rezki dan kemenagan Islam.
seorang yang prihatin dengan ibadah-ibadah khusus iaitu solat lima waktu, puasa wajib, zakat dan haji.
seorang yang prihatin dengan amalan-amalan sunat seperti solat rawatib, solat dhuha, solat malam, puasa sunat, bersedekah, membaca al-Quran dan



Akhlak Pendakwah

Akhlak pendakwah juga perlu dibina. Justeru pendakwah perlu dilihat sebagai

Seorang yang amanah, merendah diri, pemalu, pemaaf dan tidak lekas marah.

Seorang yang menjaga lidah.
Seorang yang mencintai dan meyayangi orang lain
Seorang yang mengutamakan kepentingan orang lain dengan melibatkan diri dalam aktiviti kebajikan



Dakwah Dengan Lidah

Dakwah dengan lidah memerlukan pendakwah menghiasi diri dengan beberapa perkara iaitu:
Ilmu tentang perkara yang ingin disampaikan.
Kepetahan lidah dalam menyampaikan dakwah.
Bijak dalam mengukur dan melihat tahap ilmu sasaran dakwah.
Bijak menggunakan pendekatan penyampaian yang sesuai berdasarkan sasaran dakwah.

Ruang Dakwah Dengan Lidah

Antara ruang-ruang dakwah dengan lidah yang boleh dimanfaatkan ialah:
Nasihat menerusi perbualan dan pergaulan seharian
Tazkirah ringkas pada waktu-waktu yang bersesuaian. Antaranya dengan membaca buku-buku nasihat agama yang sesuai pada kesempatan yang terluang seperti selepas solat waktu di surau dan masjid.
pertemuan dalam kumpulan kecil (usrah)
Ceramah, forum dan seminar di rumah, pejabat, masjid dan surau.



Dakwah Dengan Penulisan

Dakwah dengan penulisan juga adalah sebahagian dakwah yang berkesan dewasa ini. Antara ruang-ruang yang boleh dimanfaatkan ialah:
menulis tazkirah ringkas untuk diedarkan kepada masyarakat setempat.
mencetak bahan-bahan nasihat yang diperolehi menerusi sumber-sumber yang dipercayai.
menggunakan ruang teknologi maklumat seperti email, blog dan web.
menggunakan ruang penulisan dalam akhbar seperti
surat pembaca dan lain-lain.



Penutup

Para pendakwah perlu meletakkan kerja dakwah sebagai satu usaha mendapatkan redha Allah. Dengan itu mereka perlu bertindak menurut kehendak Allah. Jika tidak amal dakwah hanya akan menjadi sia-sia.


www.darulfuqaha.com

Tuesday, February 10, 2009

restu ibu.......

mak..abg ado bondo nak cakap ni..aku mulakan mukadimah kat dapur,,kebetulan minggu tu adik beradik semula balik,semuanya ada kat dapur....apo yang ko nak cakapkan bang?camni mak...abg ni dah gatal nak menikah ha,,buleh tak?mak tersenyum tanda aku main2...bukan sekali dua aku bertanya hal camni...kak long mula terkekek2 gelak....aduyai..
apo omak tak cayo abg nak nikah?aku rasa diri dpermainkan oleh insan2 di dapur tu,,huuuu...ko biar botul bang..mak maleh la nak layan ko bilo ko tanyo hal ni,,sah mak aku tak percayakan aku..huhuhuhu.......
camni mak,,dio mintak abg jumpa abang eh dulu...sbg tando nak konal2,,terus aku skip cerita..,klu berkias2,,ade yg tk phm plak nnt....dorg da mula bg tumpuan sikit kat aku,,,dlm hati aku panjatkn doa utk bg kekuatan utk mulakan bicara...orang mano bang?haa..mak dah mulo bertanya..aku jwb selamber org pahang mak..then soalan kedua...mano konal?ado la..kek persatuan abg gak...jwb yg ringkas tp padat dr aku...poei la jumpo dulu abg dio...mak paham,..anak mak da makin bosar...ko dah ado duit nak nikah koh?kak long pulak bertanyo...aduyaii....berapo simpanan ko?xsompek nak jwb soalan pertamo...da muncul soalan k2....ado la ckit,,takdo la byk doh,,aku jwb dgn ikhlas dr snubari aku,.,.ahaks...berapo bang?adik plak bertanyo.....ado la dlm rm40 kek dlm tabung aji tu,,tanpa segan silu aku jwb je....terbarai gelak 3 org adik beradik tu kat dapur,,aku rasa diri aku dperkotak katikkan...huhuhuhu....
dan mgu lps aku balik kampung...satu keputusan yang tak dijangka oleh aku sendiri....pas zohor,,balik dr masjid...aku baring sebelah mak di satu sudut umah...mak mula bertanya...camno bang pas jumpo abg budak tu?sojuk tapak kaki mak..pasni kono jumpo mak ayah dio plak mak..kombung porut dah ni..aku meluahkan persaan aku kat mak,,penakut ko ni,,berani sikit,,mak mrah aku sambil tersenyum..dia dah mmg arif dgn sikap aku yg berckp dlm rtak serius..tp serius...ptg itu aku terus menceritakan perihal calon suri idup aku...mcm2 mak tanyo..mulo2 tnyo namo,,peh namo dio tanyo kojo,peh kojo doi tnyo umo,,mcm2 la,,aku jwn sekadar aku tau maklumat dr muslimat itu...
peh sesi soal jwb selesai,,secebis nasihat dan peringatan buat aku dr mak...omak nak ko jago dio baik2,,dah,,peh ni jangan kwn ramai pompuan dah,,cukup dio sorg...kalau botol nak...simpan duit dr skang,jgn main2 kojo lg..aku dgr dgn penuh akur...pastu aku tunjukan gambar muslimat tu,,cantik tak mak?ekau nak cantik mano laie?ko pun bukan ensem pun,,wahahahahhaa,,,,aku gelak tgk mak aku bila mak cakap camtu....aku selitkan,,,mak,,ape yang mak,,ada kat dia mak...insyaALLAH,,abg tak salah pilih mak...mak dgr pnuh minat...hehe...ha satu lagi bang...jangan jumpo n keluar samo2 selalu...banyak buruk dari baik eh.....marah bukan kebencian,,tapi tanda syg,,itulah emak...bukan mudah nak melepaskan anak,,hatta wpun anak lelaki....
hal ni,,,mak bwk berbincang dgn ayah dulu...dan hasilnya pun,,ayah setuju dgn pilihan aku,dia senyum,,dan cakap,,anak lelaki ayah da besar..bukan bosar je yah,,da gomok da ha,,hehehe,..mak takda halangan,,simpan duit dr sekarang,,jgn kwn lamo2 dgn anak dara org..,alhamdulillah,,aku salam,,n cium mak...n ucapkan terima kasih,,tp dalam dada aku,,sebak,,,hepi,,sedih...bila teringatkan kak long...abg tak lupakan along,,,abg tolong semampu abg,insyaAllah...mak pun pesan,,bg kak long semangat...doakan dia banyak2.....


ya Allah,,jika dia adalah untuk ku,,,satukanlah hati kami


jika ia bukan,,redhakan hati kami dengan ketentuanMU


jika ia baik utk agamaMU,,permudahkan urusan kami


jika sebaliknya,,aku serahkan semuanya kepada MU...


jdkanlah dirinya sebagai landasan utk aku mencapai redha MU


jdkanlah ia sbg sayap kiriku utk pejuanganku dalam agamaMU


jdkanlah ia sbg penyejuk dimata,,penenang dihati


redhakanlah aku dengan kekurangannya


dan jadikanlah aku hamba yg mensyukuri kelebihannya..


berikanlah aku petunjuk dan hidayah,,


luaskan dan lapangkan rezki kami


berilah jalan yang terbaik buat kami


tidak sekali dinodai nafsu


akan ku batasi dengan syariat MU

sebagai hajatku meneruskan sunnah rasullulah saw

tenangkanlah hati ku,,


saatku istikhrah...


aminn..........

Tuesday, February 3, 2009

dengarlah sahabatku

aku rindukan,,,hubungan kita seperti dulu....
untukmu CORRUM85

Temanku,
Allah menciptakan manusia sama,
Dengan sebaik-baik kejadian,
Cuma amalan manusia itu berbeza-beza,
Ada yang lalai dengan angan-angan,
Ada yang tekun berusaha,
Tentu nasib mereka berlainan,
Kerana Allah Maha Adil sifat-Nya,
Kelalaian dibalas kegagalan,
Kerajinan dibalas kejayaan dan pahala,
Kau diberi peluang membuat pilihan,
Kau juga yang tanggung natijahnya,
‘Sesungguhnye Kami menciptakan manusia itu dengan sebaik-baik kejadian’ (Surah al-Tin:4)
Sedarlarlah temanku,
Kita musafir di dunia,
Kita akan pulang kepada-Nya,
Hidup di dunia akan ditanya,
Adakah diisi dengan sebaiknya,
Atau keseronokan semata-mata,
Mahukah kita hidup terhina?
Tanpa ilmu sebagai bekalnya,
Kelak di sana rendah darjatnya,
‘Allah akan mengangkat orang beriman diantaramu dan orang berilmu beberapa darjat’ (Surah al-Muajadilah:11)
Temanku,
Renungilah sebiji cawan,
Jika tidak dituang air,
Molekul udara memenuhinya,
begitu jua diri kita,
Jika tidak diisi iman,
Masuklah syaitan bermaharajalela,
Diri kita perlu pengisian,
Dengan ilmu dan agama,
Agar hidup dekat dengan-Nya,
Barulah hatimu tenang bahagia.
ketahuilah temanku,
Kemuliaan manusia bukan pada luaran,
Tapi pada hati yang takutkan Tuhan,
Oleh itu, tekadkan keyakinan,
Kau ummat pilihan,
You are the best ummah’, (Ali Imran: 110)
‘Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa’, (Al-Hujurat:13)
Jelaskan visi perjalanan,

‘Ya Tuhan Kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab api neraka’, (Al-Baqarah:201)
Jadikan ilmu sebagai bekalan,
‘Bacalah! Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan’ (Al-Alaq:1-2)
Sedarlah kita pemikul amanah Tuhan,
‘Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-ganang, maka semuanya enggan memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh kerana mahu menerima tugas tetapi tidak melaksanakan’, (Al-Ahzab:72)
Ketinggian seseorang kerana iman,
‘Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang beriman’ (Ali Imran:139)
Lantaran Itu, carilah redha Tuhan,
Dengan melakukan sebaik-baik amalan,
Usaha x istiqomah - malas/ masa+yakin,
asas kejayaan,
‘Allah tidak akan ubah nasib sesuatu kaum sehingga dia mengubah nasibnya sendiri’ (Ar-Ra’d:11)
‘Jikalau mereka bersungguh-sungguh redha dengan apa yang diberikan oleh Allah dan Rasul-Nya kepada mereka dan berkata: cukuplah Allah bagi kami, Allah akan memberikan kepada kami sebahagian dari kurnia-Nya dan demikianlah pula Rasul-Nya, sesungguhnya kami adalah orang yang berharap kepada Allah, (tentulah yang demikian itu lebih baik bagi mereka)’, (At-Tawbah:59)
Temanku,
Kau tidak bodoh andai kau gagal selepas berusaha,
kerana itu satu ujian dan dijanjikan pahala,
bakal mengangkat darjatmu di sisi-Nya,
Jika kau redha, sabar dan terus berusaha,
Tapi, kau sememangnya bodoh,
Jika kau langsung tidak berusaha,
Kerana pasti kau akan gagal dan menderita,
Tiada nilaian pahala dari-Nya,
Malah kau pula menanggung dosa,
Lantaran kau sia-siakan amanah berharga.
Temanku,
Bangkitlah dari lenamu yang panjang,
dan tidak pernah berkesudahan,
Sekali kau terjatuh,
Jangan biarkan dirimu jatuh selamanya,
Kau punya kekuatan untuk bangkit semula,
dan mara berlari kencang,
mencipta taufan.
Berjuanglah temankan sayang,
tanpa mengenal penat dean jemu,
biar hidup kita derita dengan usaha,
kelak kita akan dimulia,
jika tidak di dunia,
nun di syurga.
Tautan Hati - Fatimah Syarha ( page 564-568)

teman.teman ku.....

Teman, aku ingin…
Teman tersayang,
Aku ingin kita seperti Abu Bakar As-Siddiq,
Persahabatan di jalin kerana al-Khaliq,
Harta di korban bukan sedikit,
Cintakan kebenaran,
sanggup bersakit.
Serta tawakkal Ibrahim mulia,

Ketika meninggalkan insan tercinta,
di bumi tandus tanpa bicara,
Meyakini Allah sebagai Penjaga.
Aku impikan antara kita seorang Umar,

Berdiri tatkala tunduknya manusia,
Bersuara tatkala diamnya mereka,
Menggerunkan musuh durjana.
Serta senyuman Syed al-Qutb,

Ketika berhadapan dgn tali maut,
Akidah mantap tidak terrenggut,
Roh dakwahnya tidak surut.
Aku ingin kita seteguh Ibnu Zubbair,

Menahan panahan Hajjaj dgn rela,
Bersama si ibu tua,
Lantas syahid, rohnya ke syurga.
Marilah kita menyemai benih Hassan al-Banna,

Fikrahnya jernih, menggegar dunia,
Merelakan tubuhnya di mamah peluru,
Demi menegakkan kalam Allah dan Rasul.
Aku cintakan pemuda Giffari,

Menentang kezaliman walaupun diancam,
Moga kan lahir lagi di abad ini,
Jiwa jitu pemuda yg tak pernah suram.
Aku ingin kita sepemaaf Yusuf,

Tetap menyintai saudaranya,
Walaupun di humban ke perigi tua,
Terpisah dari ayahanda bertahun lamanya.
Aku ingin pusara kita harum mewangi,

Bagai harumnya pusara Masyitah,
Semerbak kasturi.
Aku ingin persahabatan indah ini,

Bisa menjadi syafaat,
di Mahkamah Mahsyar nanti.

Tautan Hati~Fatimah Syarha (pg 80-82)

Monday, February 2, 2009

langit gaza bumbung rumahku,,,

(satu nukilan dari bos aku dlm blog beliau,

,seni gak bos aku nih)heheheh

ayah dan ibuku 


tanah Gaza Hashim ini pertiwiku

di makam Masjid al-Sayed Hashim tersemadi

ayahanda Abdul Mutalib yang memayungi kekasih Allah

pasir tandus ranumsubur dijejaki Amru al-As

tanah tumpah darah Imam as-Syafie 


di Gaza ini rinduku pada ibunda

di Gaza ini rinduku pada ayahanda

di Gaza ini rinduku pada ninda- kakanda-adinda-saudara

yang gugur semenjak tanah Palestin ini

diletakkan dalam dulang perak resolusi 181

mohor peta Yahudi pada 14 Mei 1948


ayah dan ibuku

ingatlah tanggal ini berkali-kali

Maal Hijrah 1430, I Muharam

tahun baru al-Masih 2009

bumbung Gaza rumahku runtuh lagi

hujan besi menderu bagai musim salji

dari udara, darat dan Laut Mediterranean

bom mekar di seluruh bumi Gaza

hemburan onar F-16-Apache-Merkava-armada

peluruh berpandu tanpa mata mengamuk gila

sepuluh hari sepuluh malam Muharam yang panjang

lalu ditelusuri kereta perisai dan laskar Yahudi

menamatkan apa sahaja nyawa yang tersisa

lalu jentolak menolak mayat-mayat ke lubang besar


tolonglah ayah dan ibuku

unjukkan kami lorong keluar penjara besar ini

tembuk aparteid mendakap seluruh kehidupan

memotong hayat antara Gaza dan Tebing Barat

babul Rafah berduri yang berhantu

simbol kesetiaan Mubarak kepada Jerusalam


Gaza ini pentas teater kematian

ayah mendukung tubuh kecil kaku bermandi darah

ratusan anak tadika yang berkapan putih

45 anak-anak di khemah PBB Jabaliya tubuh berkecai

pusat perlindungan anak-anak Khan Yunus yang diletupkan

seluruh dua belas sekeluarga di Dier al-Balah ditamatkan hayat

kematian adalah jiran yang ramah

nostalgia Sabra-Chatila dengan 1700 korban

setamah khemah Qana PBB yang diletupkan

ulangtayang penyembelihan Marwin


titisan darah Ya’acob itu membedek tanpa hati

lantaran nyawa titisan Ibrahim semurah sebutir peluru

halal darah mereka kepada ksyateria Yahudi

bangsa Brahma pilihan Tuhannya

pantang kautampar pipiku sekali

aku kembalikan sepuluh tamparan di pipimu

kamu hanyalah Palestin sedangkan anbiya kunyahkan


ayah dan ibuku

bumi Gaza sudah mati lalu mati sekali lagi

pepohon tersedak mengelupur tercium jebat Yahudi

awan putih fosferus menggigit hancur kulit ke tulang

menggelupur tubuh-tubuh anak Adam

mata air terhenti mengalir di kolam-kolam

ketuhar roti tak berisi hatta yang berbaris panjang

bumi disetangikan dengan bau mayat reput

korban di hospital mengerang tanpa ubat

yang bersisa padaku adalah cinta kepada Rasullullah

yang harum padaku adalah kasih kepada bumi Baitulmuqaddis


ayah dan ibuku

talkinkanlah rohku ini

tanah Gaza ini adalah bumiku

langit Gaza ini adalah bumbung rumahku

tanah Gaza ini adalah kuburanku


Ishak Hamzah
Bandar Tun Razak, 11 Januari 2009

PROTOKOL KE SEPULUH YAHUDI.

 
Protokol ke 10 Yahudi mengandungi 8 perkara.... 
 
1.. Song.... 
Lagu-lagu yang menghiburkan..jika ada anak-anak yang tak tau 
mengucap..tetapi boleh menghafal lagu Hindustan yang panjang 
berjela...Ada anak-anak yang tak hafal Fatihah....tapi boleh mengingati lagu Siti Norhaliza yang panjangnya berdepa depa..... berjaya sudah Yahudi.... Hinggakita terfikir..... bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu? 

 
2. ...Sex..... 
Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex dimana-mana..di kaca tv, dalam filem, dalam iklan...babak sex amat lumrah.. kekadang adegan sex tak diperlukan, tetapi diselitkan jua 
sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex... filem 18SX amat laris berbanding filem U...VCD lucah mudah didapati...dan harganya amat murah...Adakah filem yang tiada adegan sex? Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah...... 
 

3. ...Smoke.... 
Rokok..menjadi kegilaan para remaja...sehingga dikatakan tidak modern jika tidak merokok...malah sekarang merokok menjadi budaya bagi mana-mana perempuan yang kononnya mau di gelar "up to date"..Dulu yang merokok ini golongan pelacur saja....ataupun penari kabaret....( aku tengok dari filem P Ramlee )....Syabas yahudi...berjaya lagi kamu.... 
 

4. ..Sport... 
Pelbagai jenis sukan di tonjolkan dan lelaki dengan perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan...hinggakan sekarang bola sepak pun perempuan main juga.. .Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali, 
sembahyang pun banyak yang miss....bukan yang bermain sahaja tak sembahyang...yang menonton pun tak sembahyang juga.... Kalau menonton dirumah...akan lambat sembahyang sebab takut tak nampak macam mana masuk GOL.... 
Yahudi gol lagi......sampai ada ulamak kata...kerana 
sukan..sembahyang boleh tangguh...Mashaallah,.. 

 
5. .. Fun.
Hiburan...dimana-mana kita dapat hiburan yang melalaikan.... Kalau kita lihat dalam 100 majalah..mungkin 99 adalah majalah hiburan.. termasuklah majalah mangga...yang menayangkan buah mangga artis perempuan.... Kalau ada 
konsert....sanggup orang Islam bertandang hingga menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert....pelbagai maksiat akan diselit masuk.... Yahudi terhibur lagi.... 
 

6.... Female... 
Perempuan...tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan..terutama dalam iklan..yang kadang-kadang tidak ada kena mengena dengan perempuan... Kalau kita ke kedai bateri kereta.... dihadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel beraksi...apa kena mengena bateri kereta dengan 
perempuan?... kalau iklan Modess...perempuan adalah patutnya... Yahudi bersorak lagi..... 
 

 
 
7...Fashion.... 
Fesyen terutama perempuan yang bermacam-macam..sehinggakan 
kalau pakai tudung pun mereka dah tak menutup aurat....Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat yang kekadang menampakkan pusat? Yang mewarnakan rambut lagi teruklah...Buat apa bertudung kalau rambut diwarnakan....Bila warnakan rambut..mestilah tidak bertudung 
sebab kalau bertudung..bagaimana nak menayangkan warna rambut yang terkini itu...Kalau dah rambut di warnakan... sembahyang pun tak sah...malah mandi hadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air...itu tak kira yang cukur bulu kening lagi... 
Yahudi ketawa lagi....Umat islam sudah jadi macam Yahudi.... 
 

 
 
 
8. .. Food..Makanan.. 
Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat 
termasukalah MC D, Kentucky, Pizza hut...dan seribu satu macam lagi...Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah di pandang hina....masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan...tapi makanan Barat menjadi kebanggaan...Bila 
makanan datang dari Barat..adakah kita yakin tentang halalnya? Contoh Kentucky..rempahnya datang dari Amerika.... siapa nak pergi check...halal ke tidak? Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap... Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai saja macam yahudi...tetapi 
berfikiran pun macam yahudi...Nauzubillah.....Yahudi makan Islam lagi... 
 
Itu baru protokol yang ke 10......yang lain-lain entah macam-macam lagi.... aku cinta Malaysia.....tapi lebih cintakan ALLAH........... oleh itu, jika berlaku pertembungan antara kepentingan manusia dengan kepentingan 
Allah......DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH 

TAFSIR ALQURAN.(Asignment AQS)

ALAM NASYRAH

MUQADDIMAH

Surah ini terdiri atas 8 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyah
dan diturunkan sesudah surah Adh Dhuhaa. Nama "Alam Nasyrah" diambil
dari kata "Alam Nasyrah" yang terdapat pada ayat pertama, yang
berarti: bukankah Kami telah melapangkan.

Pokok-pokok isinya :

Penegasan tentang ni'mat-ni'mat Allah s.w.t. yang diberikan kepada
Nabi Muhammad s.a.w., dan pernyataan Allah bahwa disamping kesukaran
ada kemudahan karena itu diperintahkan kepada Nabi agar tetap
melakukan amal-amal saleh dan bertawakkal kepada-Nya.

ALAM NASYRAH (BUKANKAH TELAH KAMI LAPANGKAN)
SURAH KE 94 : 8 ayat.

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

PERINTAH ALLAH KEPADA MUHAMMAD S.A.W. AGAR TERUS BERJUANG DENGAN
IKHLAS DAN TAWAKKAL

(94:1)
Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,

(94:2)
dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu,

(94:3)
yang memberatkan punggungmu [1585]?

(94:4)
Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu [1586],

(94:5)
Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

(94:6)
sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

(94:7)
Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah
dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain [1587],

(94:8)
dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.

# [1585] Yang dimaksud dengan "beban" di sini ialah kesusahan-
kesusahan yang diderita Nabi Muhammad s.a.w. dalam menyampaikan
risalah.

# [1586] Meninggikan nama Nabi Muhammad s.a.w di sini maksudnya ialah
meninggikan derajat dan mengikutkan namanya dengan nama Allah dalam
kalimat syahadat, menjadikan ta'at kepada Nabi termasuk ta'at kepada
Allah dan lain-lain.

# [1587] Maksudnya: sebagian ahli tafsir menafsirkan apabila kamu
(Muhammad) telah selesai berda'wah maka beribadatlah kepada Allah;
apabila kamu telah selesai mengerjakan urusan dunia maka kerjakanlah
urusan akhirat, dan ada lagi yang mengatakan: Apabila telah selesai
mengerjakan solat berdo'alah.

PENUTUP

Surah Alam Nasyrah ini merupakan tasliyah (penghibur hati) bagi Nabi
Muhammad s.a.w.

HUBUNGAN SURAT ALAM NASYRAH DENGAN SURAT AT TIIN :

Dalam surah Alam Nasyrah, Allah s.w.t. menjelaskan perintah kepada
Nabi Muhammad s.a.w selaku manusia sempurna. Maka dalam surat At
Tiin, diterangkan bahwa manusia itu adalah makhluk Allah yang
mempunyai kesanggupan baik lahir maupun batin. Kesanggupannya itu
menjadi kenyataan bilamana mereka mengikuti jejak Nabi Muhammad s.a.w.

tafsir alquran(asignment AQS)

AL FAATIHAH (PEMBUKAAN)

MUQADDIMAH

Surah "Al Faatihah" (Pembukaan) yang diturunkan di Mekah dan terdiri
dari 7 ayat adalah surah yang pertama-tama diturunkan dengan lengkap
diantara surat-surat yang ada dalam Al Quraan dan termasuk golongan
surah Makkiyyah.

Surah ini disebut "Al Faatihah" (Pembukaan), karena dengan surah
inilah dibuka dan dimulainya Al Quraan.

Dinamakan "Ummul Quraan" (induk Al Quraan) atau "Ummul Kitaab" (induk
Al Kitaab) kerana dia merupakan induk dari semua isi Al Quraan, dan
kerana itu diwajibkan membacanya pada tiap-tiap sembahyang.

Dinamakan pula "As Sab'ul matsaany" (tujuh yang berulang-ulang)
karena ayatnya tujuh dan dibaca berulang-ulang dalam sembahyang.

Surah ini mengandung beberapa unsur pokok yang mencerminkan
seluruh isi Al Quraan, yaitu :

1. Keimanan :

Beriman kepada Tuhan Yang Maha Esa terdapat dalam ayat 2, dimana
dinyatakan dengan tegas bahwa segala puji dan ucapan syukur atas
suatu ni'mat itu bagi Allah, karena Allah adalah Pencipta dan sumber
segala ni'mat yang terdapat dalam alam ini.

Diantara ni'mat itu ialah : ni'mat menciptakan, ni'mat mendidik dan
menumbuhkan, sebab kata "Rab" dalam kalimat "Rabbul-'aalamiin" tidak
hanya bererti "Tuhan" atau "Penguasa", tetapi juga mengandung erti
tarbiyah iaitu mendidik dan menumbuhkan. Hal ini menunjukkan bahwa
segala ni'mat yang dilihat oleh seseorang dalam dirinya sendiri dan
dalam segala alam ini bersumber dari Allah, karena Tuhan-lah Yang
Maha Berkuasa di alam ini.

Pendidikan, penjagaan dan Penumbuhan oleh Allah di alam ini haruslah
diperhatikan dan dipikirkan oleh manusia sedalam-dalamnya, sehingga
menjadi sumber pelbagai macam ilmu pengetahuan yang dapat menambah
keyakinan manusia kepada keagungan dan kemuliaan Allah, serta berguna
bagi masyarakat. Oleh karena keimanan (ketauhidan) itu merupakan
masalah yang pokok, maka didalam surat Al Faatihah tidak cukup
dinyatakan dengan isyarat saja, tetapi ditegaskan dan dilengkapi oleh
ayat 5, yaitu : "Iyyaaka na'budu wa iyyaka nasta'iin" ( hanya Engkau-
lah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkau-lah kami mohon
pertolongan).

Janji memberi pahala terhadap perbuatan yang baik dan ancaman
terhadap perbuatan yang buruk. Yang dimaksud dengan "Yang Menguasai
Hari Pembalasan" ialah pada hari itu Allah-lah yang berkuasa, segala
sesuatutunduk kepada kebesaran-Nya sambil mengharap ni'mat dan takut
kepada siksaan-Nya. Hal ini mengandung arti janji untuk memberi
pahala terhadap perbuatan yang baik dan ancaman terhadap perbuatan
yang buruk. "Ibadat" yang terdapat pada ayat 5 semata-mata ditujukan
kepada Allah, selanjutnya lihat not 66 .

2. Hukum-hukum :

Jalan kebahagiaan dan bagaimana seharusnya menempuh jalan itu untuk
memperoleh kebahagiaan dunia dan akhirat. Maksud "Hidayah" disini
ialah hidayah yang menjadi sebab dapatnya keselamatan, kebahagiaan
dunia dan akhirat, baik yang mengenai kepercayaan mahupun akhlak,
hukum-hukum dan pelajaran.

3. Kisah-kisah :

Kisah para Nabi dan kisah orang-orang dahulu yang menentang Allah.
Sebahagian besar dari ayat-ayat Al Quraan memuat kisah-kisah para
Nabi dan kisah orang-orang dahulu yang menentang. Yang dimaksud
dengan orang yang diberi ni'mat dalam ayat ini, ialah para Nabi, para
shiddiqin (orang-orang yang sungguh-sungguh beriman), syuhadaa'
(orang-orang yang mati syahid), shaalihiin (orang-orang yang
saleh). "Orang-orang yang dimurkai dan orang-orang yang sesat,"ialah
golongan yang menyimpang dari ajaran Islam.

Perincian dari yang telah disebutkan diatas terdapat dalam ayat-ayat
Al Quraan pada surat-surat yang lain.

AL-FATIHAH (PEMBUKAAN)
SURAh KE 1 : 7 ayat

(1:1)
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. [1]

(1:2)
Segala puji [2] bagi Allah, Tuhan semesta alam. [3]

(1:3)
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

(1:4)
Yang menguasai [4] di Hari Pembalasan [5]

(1:5)
Hanya Engkaulah yang kami sembah, [6] dan hanya kepada Engkaulah kami
meminta pertolongan. [7]

(1:6)
Tunjukilah [8] kami jalan yang lurus,

(1:7)
(yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada
mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan)
mereka yang sesat. [9]


# [1] Maksudnya: saya memulai membaca al-Fatihah ini dengan menyebut
nama Allah. Setiap pekerjaan yang baik, hendaknya dimulai dengan
menyebut asma Allah, seperti makan, minum, menyembelih haiwan dan
sebagainya. Allah ialah nama zat yang Maha Suci, yang berhak disembah
dengan sebenar-benarnya, yang tidak memerlukan makhluk-Nya, tapi
makhluk yang memerlukan-Nya. Ar Rahmaan (Maha Pemurah): salah satu
nama Allah yang memberi pengertian bahawa Allah melimpahkan kurnia-
Nya kepada makhluk-Nya, sedang ar Rahiim (Maha Penyayang) memberi
pengertian bahwa Allah senangtiasa bersifat rahmah yang menyebabkan
Dia selalu melimpahkan rahmat-Nya kepada makhluk-Nya.

# [2] Alhamdu (segala puji). Memuji orang adalah karena perbuatan-nya
yang baik yang dikerjakannya dengan kemauan sendiri. Maka memuji
Allah berrati: menyanjung-Nya karena perbuatanNya yang baik. Lain
halnya dengan syukur yang berarti: mengakui keutamaan seseorang
terhadap ni'mat yang diberikannya. Kita menghadapkan segala puji bagi
Allah ialah karena Allah sumber dari segala kebaikan yang patut
dipuji.

# [3] Rabb (Tuhan) bererti: Tuhan yang ditaati Yang Memiliki,
Mendidik dan Memelihara. Lafaz "rabb" tidak dapat dipakai selain
untuk Tuhan, kecuali kalau ada sambungannya, seperti rabbul bait
(tuan rumah). 'Alamiin (semesta alam): semua yang diciptakan Tuhan
yang terdiri dari berbagai jenis dan macam, seperti: alam
manusia,alam haiwan, alam tumbuh-tumbuhan, benda-benda mati dan
sebagainya. ALlah pencipta semua alam-alam itu.

# [4] Maalik (Yang Menguasai) dengan memanjangkan "mim",ia berarti:
pemilik. Dapat pula dibaca dengan "Malik" (dengan memendekkan mim),
artinya: Raja.

# [5] Yaumiddin (Hari Pembalasan): hari yang diwaktu itu masing-
masing manusia menerima pembalasan amalannya yang baik maupun yang
buruk. Yaumiddin disebut juga yaumulqiyaamah, yaumul-hisaab,
yaumuljazaa' dan sebagainya.

# [6] Na'budu diambil dari kata 'ibaadat: kepatuhan dan ketundukkan
yang ditimbulkan oleh perasaan terhadap kebesaran ALlah, sebagai
Tuhan yang disembah, karena berkeyakinan bahwa Allah mempunyai
kekuasaan yang mutlak terhadapnya.

# [7] Nasta'iin (minta pertolongan), diambil dari kata isti'aanah:
mengharapkan bantuan untuk dapat menyelesaikan suatu pekerjaan yang
tidak sanggup dikerjakan dengan tenaga sendiri.

# [8] Ihdina (tunjukilah kami), dari kata "hidayaat": memberi
petunjuk ke suatu jalan yang benar. Yang dimaksud dengan ayat ini
bukan sekedar memberi hidayah saja, tetapi juga memberi taufik.

# [9] Yang dimaksud dengan "mereka yang dimurkai" dan "mereka yang
sesat" ialah semua golongan yang menyimpang dari ajaran Islam.

PENUTUP
Surat "Al Fatihaah" ini melengkapi unsur-unsur pokok syari'at Islam,
kemudian dijelaskan perinciannya oleh ayat-ayat Al Quraan yang 113
surat berikutnya. Persesuaian surat ini dengan surah "Al Baqarah" dan
surat-surat sesudahnya ialah surah Al Faatihah merupakan titik-titik
pembahasan yang akan diperinci dalam surat Al Baqarah dan surat-surat
yang sesudahnya. Dibahagian akhir surat "Al Faatihah" disebutkan
permohonan hamba supaya diberi petunjuk oleh Tuhan ke-jalan yang
lurus, sedang surah "Al Baqarah" dimulai dengan penunjukan "al
Kitaab" (Al Quraan) yang cukup sempurna sebagai pedoman menuju jalan
yang dimaksudkan itu.

rehlah ke gunung nuang(pangsoon)







Tanamkan Roh Islam Pada Anak2


by;umar khalil al palongi

assalamualaikum,,, 

   dr kuliyah dakwah  minggu lepas bersama ust roslan mohammad,,dpt la ana wat  sikit artikel utk dikongsi,,,,
 Sahabat-sahabat yg dikasihi,  
   
 Anak adalah anugerah Tuhan yg cukup bermana kepada kita yg bergelar ibu  
 dan ayah.Anak juga  
 merupakan penyeri rumahtangan kita dengan tangisan, gelak tawa mereka.Pada 
 masa yg sama juga kita  
 tak dapat lari dari diuji oleh Allah s.w.t dengan pelbagai kerenah mereka, 
 adakalanya hilang sabar  
 dibuatnya.  

   
 
   
 Tahu tak ?  
   
 Apabila anak-anak kita buat sesuatu yg kita tak suka, apa yg kita  
 cakap.Kita akan cakap "umi/abi tak  
 suka kak buat macam tu". betul tak ?  
   
 Pernah tak kita cakap kat dia bahawa Allah tak suka kak buat macam tu dan  
 kalau Allah tak suka umi / abi 
 pun tak suka.  

   
 Kenapa?  
   
 Apabila kita megatakan Allah tak suka, dia akan meletakkan sampai  
 bila-bila, sampai besar dan  
 keluar dari rumah apa yang dibuat yg menyebabkan apa-apa perkara yg  
 terutamanya org tak suka  
 lagi-lagi perkara yg Allah tegah dia akan ingat Allah akan benci.Bezanya  
 pula kalau kita hanya  
 cakap umi tak suka, tapi apabila ia keluar dari rumah dan melakukan  
 apa-apa perkara yg tak baik  
 dia akan fikir "ala tak pe umi/abi aku tak de" dengan sewanag-wenangnya dia  
 boleh buat sesuka hati.  

   
 Pernah tak ?  
   
 Apabila anak-anak kita yg berusiah 1-5 thn, pernah tak kita menceritakan  
 pada mereka tentang  
 Kewujudan Allah dan kemulian Nabi Muhammad s.a.w. Kalau difikirkan nak  
 ceritakan mengenai Allah  
 dan Rasuluallah bukannya dia orang tu faham sangat. Tapi kita kena cerita  
 tentang kebesaran Allah  
 dan Muhammad itu supaya dijadikan contoh dan ikutan yg baik.Memanglah bila 
 kita cerita dia akan  
 tanya seribu satu persoalan yg rasanya sukar untuk kita jawab. sebagai  
 seorang ibu/ayah yg baik kita  
 kenalah menjawab dengan cara yg terbaik yg mudah anak-anak kita faham.  

   
 Sebab....  
   
 Apabila kita menceritakan tentang kewujudan Allah dan kebesaran serta  
 kemulian Nabi Muhammad  
 kepada mereka dari kecil lagi akan memudahkan mereka memahami atau lebih  
 excited lagi bila  
 cikgunya mengajar Tauhid, akidah, akhlak dll sebab dia dah tahu  
 .Berbezalah pula dengan anak-anak  
 yg hanya belajar disekolah dan mendengar apa yang diajar oleh cikgunya  
 sahaja. Dia akan  
 terpinga-pinga sebab masa kat sekolah baru belajar. Jika kita ajar  
 ank-anak kita dari awal lagi  
 dan ditambah disekolah dia akan lagi seronok nak tahu lagi dan lagi...  
   

 Perasan tak?  
   
 Bila kita suruh anak kita ambil barang kat dlm bilik ke dapur ke  
 sorang-sorang dia kata "tak nak  
 takut ada hantu".sebab apa jadi gitu. Perasan tak kadang-kadang bila kita  
 tak nak anak kita pergi  
 kesesuatu tempat, kita akan cakap " gilah gi...gi ambilah momok tu, ha.  
 ada hantu kat situ".  
 Sebenarnya kita yg mengajar anak kita pasal tu, betul tak?.  

   
 Jadi...  
   
 Tanamkan dalam fikiran anak-anak kita supaya sebut nama Allah dan baca  
 Bismillah hirohmannirahim  
 apabila dia takut untuk pergi tempat yg dirasa ada hantu. Cakap dengan dia 
 "kalau kak baca  
 Bismillah banyak kali tentu tak ade hantu".Dengan pujukan kita yg baik dia 
 akan pergi dengan  
 lintang pukang untuk ambil barang yg disuruh.Jadi bila dia dah selamat  
 mengambil barang tu,  
 tanyalah kat dia "ha.. ada tak hantu", tentu dia cakap "yelah umi tak ada  
 hantulah pun". So dari  
 situlah kita akan cakap bahawa Allah tu ada kat mana-mana dan akan tolong  
 kita.  

   
 So, itu saja yg ana boleh sampaikan untuk renungan kita bersama.Marilah  
 kita sama-sama untuk  
 menjadi seorang ibu/bapa yg baik.  
   
 Didiklah anak kita dengan nilai-nilai islam, sebab jika kita tak didik  
 anak-anak kita dengan  
 nilai-nilai islam cuba kita lihat dunia hari ini semakin mengongcang dan  
 bergegar dengan pelbagai  
 jenis penyakit sosial.  
   
 Walaupun kadang-kadangnya ada diantara kita boleh dikatakan dah didik anak 
 dengan cara islam  
 tapi,environment diluar sana tu yg menyebabkan mereka terpengaruh, siap yg 
 harus  
 dipersalahkan?.Apa yg pentingnya adalah kita kena usaha dan berdoa dan  
 terus berdoa supaya  
 anak-anak kita tergolong dikalangan anak-anak yg soleh dan soleha.  
   
 Wallahualam.  

   
   
   
 teman,ku harap dikau tak mjadikan aku sbg p'singgahan buatmu buat  
 seketika.aku impikan  
 p'singgahanmu adalah buat selama2nya utk diriku.mengertilah  

Tangisan...

by ;umar khalil al palongi

Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis

1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan
hati.
2) Menangis kerana rasa takut.
3) Menangis kerana cinta.
4) Menangis kerana gembira.
5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.
6) Menangis kerana terlalu sedih.
7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.
8) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9) Menangis kerana mengikut-ikut orang
menangis.
10) Menangis orang munafik - pura-pura
menangis.


"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan
orang tertawa dan menangis."
(AnNajm : 43)


Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan
tangis, serta
menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata
telah mengalir di dunia
ini.
Sumber nya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh
ke bumi. Mata itu
kecil
namun ia tidak pernah kering ia berlaku setiap
hari tanpa putus-putus.
Sepertilah sungai yang mengalir ke laut tidak
pernah berhenti?.kalaulah
air
mata itu di tampung banjirlah dunia ini.

Tangis tercela atau terpuji ??
Ada tangisan yang sangat di cela umpamanya
meratapi mayat dengan
meraung
dan memukul-mukul dada atau merobek-robek
pakaian.
Ada pula tangisan sangat-sangat di puji dan di
tuntut iaitu tangisan
kerana
menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis
kerana takut akan azab dan
siksa Allah.

Tangisan dapat memadamkan api
Neraka "Rasulullah saw bersabda :
Tidaklah
mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah
akan mengharamkan
tubuhnya
dari api neraka. Dan apabila air matanya
mengalir ke pipi maka wajahnya
tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila
seorang daripada suatu
kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati.
Tidaklah ada sesuatupun
yang
tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air
mata. Sesungguhnya air mata
dapat memadamkan lautan api neraka."


Air mata taubat Nabi Adam a.s Beliau menangis
selama 300 tahun tanpa
mendo
nggak ke langit tersangat takut dan hibanya
terhadap dosa yang telah ia
lakukan.Dia bersujud di atas gunung dan air
matanya mengalir di jurang
Serandip. Dari air matanya itulah Allah telah
menumbuhkan pohon kayu
manis
dan pohon bunga cengkih.Beberapa ekor burung
telah meminum akan air
mata
Adam lalu berkata, "Manis sungguh air ini." Nabi
Adam terdengar lalu
menyangka burung itu mempersendakannya lalu
ia memperhebatkan
tangisannya.
Lalu Allah mendengar dan menerima taubat
Adam dan mewahyukan, "Hai Adam
sesungguhnya belum Aku pernah menciptakan air
lebih lazat daripada air
mata
taubat mu!."

Air mata yang tiada di tuntut:

Janganlah menangis
kalau tak tercapai
cita-cita bukan kah Tuhan yang telah
menentukannya. Janganlah menangis
nonton filem hindustan itu kan cuma lakonan.

Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas
mungkin dia bukanlah jodoh
yang telah Tuhan tetapkan.

Janganlah menangis jika gagal dalam
peperiksaan mungkin kita kurang
membuat
persediaan .

Jangan menangis kalau wang kita hilang di
jalanan sebab mungkin kita
kurang
bersedekah buat
amalan.

Janganlah menangis kalau tidak di naikkan
pangkat yakin lah, rezki itu
adalah pemberian Tuhan.

Dari itu??.. Simpanlah air mata-air mata tangisan
itu semua buat
bekalan
untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang
telah melanda diri,
segala
dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah
mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima
hidayah dari Allah swt.
Seru
lah air mata itu
dari persembunyiannya di balik kelopak mata
agar ia menitis membasahi
dan
mencuci hati agar ia putih kembali dan juga
semoga ia dapat melebur
dosa2
dan moga-moga akan mendapat ampunanNya
jua.

Junjungan Mulia bersabda "Ada 2 biji mata yang
tak tersentuh api
neraka,
mata yang menangis di waktu malam hari kerana
takut kepada Allah swt
dan 2
biji mata yang menjaga pasukan fi sabillah di
waktu malam."

"Di antara 7 golongan manusia yang akan
mendapat naungan Allah dihari
qiamat"??seseorang yang berzikir bersendirian
lalu mengenang tentang
kebesaran Allah swt lalu bercucuran air matanya."

"Jika tubuh seseorang hamba gementar kerana
takut kepada Allah, maka
berguguran lah dosa-dosanya bak gugurnya
dedaunan dari pepohonan
kering."


Air mata tanda rahmat Tuhan
Rasulullah saw bersabda : Jagalah mayat ketika
kematiannya &
perhatikanlah
3 perkara.
1) Apabila dahi nya berpeluh.
2) Airmatanya berlinang.
3) Hidungnya keluar cecair seperti hingus.

kerana hal hal tersebut menandakan rahmat Allah
swt untuk si
mayat.(riwayat
dari Salman al Faarisi)

Sucikanlah 4 hal dengan 4 p erkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada
Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan
Rabbmu,
dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan
taubat kepada Dzat yang
Memiliki
mu."