Tuesday, February 10, 2009

restu ibu.......

mak..abg ado bondo nak cakap ni..aku mulakan mukadimah kat dapur,,kebetulan minggu tu adik beradik semula balik,semuanya ada kat dapur....apo yang ko nak cakapkan bang?camni mak...abg ni dah gatal nak menikah ha,,buleh tak?mak tersenyum tanda aku main2...bukan sekali dua aku bertanya hal camni...kak long mula terkekek2 gelak....aduyai..
apo omak tak cayo abg nak nikah?aku rasa diri dpermainkan oleh insan2 di dapur tu,,huuuu...ko biar botul bang..mak maleh la nak layan ko bilo ko tanyo hal ni,,sah mak aku tak percayakan aku..huhuhuhu.......
camni mak,,dio mintak abg jumpa abang eh dulu...sbg tando nak konal2,,terus aku skip cerita..,klu berkias2,,ade yg tk phm plak nnt....dorg da mula bg tumpuan sikit kat aku,,,dlm hati aku panjatkn doa utk bg kekuatan utk mulakan bicara...orang mano bang?haa..mak dah mulo bertanya..aku jwb selamber org pahang mak..then soalan kedua...mano konal?ado la..kek persatuan abg gak...jwb yg ringkas tp padat dr aku...poei la jumpo dulu abg dio...mak paham,..anak mak da makin bosar...ko dah ado duit nak nikah koh?kak long pulak bertanyo...aduyaii....berapo simpanan ko?xsompek nak jwb soalan pertamo...da muncul soalan k2....ado la ckit,,takdo la byk doh,,aku jwb dgn ikhlas dr snubari aku,.,.ahaks...berapo bang?adik plak bertanyo.....ado la dlm rm40 kek dlm tabung aji tu,,tanpa segan silu aku jwb je....terbarai gelak 3 org adik beradik tu kat dapur,,aku rasa diri aku dperkotak katikkan...huhuhuhu....
dan mgu lps aku balik kampung...satu keputusan yang tak dijangka oleh aku sendiri....pas zohor,,balik dr masjid...aku baring sebelah mak di satu sudut umah...mak mula bertanya...camno bang pas jumpo abg budak tu?sojuk tapak kaki mak..pasni kono jumpo mak ayah dio plak mak..kombung porut dah ni..aku meluahkan persaan aku kat mak,,penakut ko ni,,berani sikit,,mak mrah aku sambil tersenyum..dia dah mmg arif dgn sikap aku yg berckp dlm rtak serius..tp serius...ptg itu aku terus menceritakan perihal calon suri idup aku...mcm2 mak tanyo..mulo2 tnyo namo,,peh namo dio tanyo kojo,peh kojo doi tnyo umo,,mcm2 la,,aku jwn sekadar aku tau maklumat dr muslimat itu...
peh sesi soal jwb selesai,,secebis nasihat dan peringatan buat aku dr mak...omak nak ko jago dio baik2,,dah,,peh ni jangan kwn ramai pompuan dah,,cukup dio sorg...kalau botol nak...simpan duit dr skang,jgn main2 kojo lg..aku dgr dgn penuh akur...pastu aku tunjukan gambar muslimat tu,,cantik tak mak?ekau nak cantik mano laie?ko pun bukan ensem pun,,wahahahahhaa,,,,aku gelak tgk mak aku bila mak cakap camtu....aku selitkan,,,mak,,ape yang mak,,ada kat dia mak...insyaALLAH,,abg tak salah pilih mak...mak dgr pnuh minat...hehe...ha satu lagi bang...jangan jumpo n keluar samo2 selalu...banyak buruk dari baik eh.....marah bukan kebencian,,tapi tanda syg,,itulah emak...bukan mudah nak melepaskan anak,,hatta wpun anak lelaki....
hal ni,,,mak bwk berbincang dgn ayah dulu...dan hasilnya pun,,ayah setuju dgn pilihan aku,dia senyum,,dan cakap,,anak lelaki ayah da besar..bukan bosar je yah,,da gomok da ha,,hehehe,..mak takda halangan,,simpan duit dr sekarang,,jgn kwn lamo2 dgn anak dara org..,alhamdulillah,,aku salam,,n cium mak...n ucapkan terima kasih,,tp dalam dada aku,,sebak,,,hepi,,sedih...bila teringatkan kak long...abg tak lupakan along,,,abg tolong semampu abg,insyaAllah...mak pun pesan,,bg kak long semangat...doakan dia banyak2.....


ya Allah,,jika dia adalah untuk ku,,,satukanlah hati kami


jika ia bukan,,redhakan hati kami dengan ketentuanMU


jika ia baik utk agamaMU,,permudahkan urusan kami


jika sebaliknya,,aku serahkan semuanya kepada MU...


jdkanlah dirinya sebagai landasan utk aku mencapai redha MU


jdkanlah ia sbg sayap kiriku utk pejuanganku dalam agamaMU


jdkanlah ia sbg penyejuk dimata,,penenang dihati


redhakanlah aku dengan kekurangannya


dan jadikanlah aku hamba yg mensyukuri kelebihannya..


berikanlah aku petunjuk dan hidayah,,


luaskan dan lapangkan rezki kami


berilah jalan yang terbaik buat kami


tidak sekali dinodai nafsu


akan ku batasi dengan syariat MU

sebagai hajatku meneruskan sunnah rasullulah saw

tenangkanlah hati ku,,


saatku istikhrah...


aminn..........

No comments:

Post a Comment