Thursday, January 29, 2009

cacatan anak felda,,,,


ayah tanggungjawab 2 ape???itulah soalan yang agak dinamik yang aku tanya kat ayah aku ketika umur aku 8 tahun....masa tu ayah tengah asah pisau menorehnya...ayah menoleh kepada aku,,dia senyum dan teruskan aktivitinya,,

abg da solat asar??ayah bertanya tanpa menjawab soalan aku,,aku jwb ringkas,,belum lg..dia pandang lagi aku,,,poie solat...aku akur,,aku g solat.usai solat,,aku jumpa ayah..aku perlukan jawapan itu..sebelum ni mak slalu pesan kat aku,,jangan lupa TANGGUNGJAWAB abg sbg anak lelaki..TANGGUNGJAWAB penting...

aku blur..ape itu TANGGUNJAWAB????

usia aku terus meningkat....cuti sekolah masa aku tingkatan 4,,masih segar di ingatan aku,,macam biase aktiviti time cuti awal pagi g kebun tolong ayah g menoreh getah...dan tepat tghhari semua keje di kebun da siap,,,sebagai anak felda,,,ini tanggungjawab aku,,anak2 felda payah jumpa bermalas2san utk ke kebun getah,,hurmm,,,tanggungjawab anak felda,,,bau busuk lantun(sekerap),semak,,nyamuk,,semua mainan bg kami anak felda,,,ada perjuangan ada matlamat,,bukan dtg ke kebun dgn bermain2 tp dgn satu usaha yg mengharapkan hasilnya..

tghhari itu,,segar diingatan aku,,ketika ayah nak hantar getah susu ke PMG(pusat pengumpulan getah)......ayah dgn motor yang sarat dgn getah susu hampir 3 tong,,dan aku di belakang bwk motor yang lain,,,tak sangk ketika menurusi jalan yang berbukit motor ayah tergelincir lalu tumpah getah hasil kami tadah seawal subuh tadi,,,,aku cepat dapatkan ayah,,,2 tong tumpah dan satu tong masih selamat,,,ayah bingkas bangun dan dia tendang satu tong yang masih terselamat,.,aku terkejut dgn tindakan ayah,,,aku cepat2 selamatkan tong yang ditendang itu..hurmm,,,,tgl setengah,,,aku takut,,,ayah xpenah mcm tu,..aku cakap kat ayah..xpe la yah,,ayah blik la,,biar abg kemaskan semua ni,,,ayah diam,,dan berlalu pergi,,bila aku lihat getah susu memutih di tanah,,,hati aku sayu,,sebak,,aku bersandar disebatang pokok lalu aku nangis,,,penat tak ilang lagi,,ayah di uji dgn mcm tu,,,mungkin teruji imannya,,ayah yang ku kenali,,mmg cukup sabar,,tapi kali itu,,,,,,

aku tak boleh terus menangis lagi,,lambat g hantar getah ni,,takut PMG tutup plak,,dgn getah yang setengah tong tu,,aku bawak n timbang,,,dan aku slip,,bawak ke pejabat,,claim duitnya...aku cium duit tu,,,ini lah hasil seorg peneroka,,,mungkin bukan rezki kami sekeluarga hari tu,,,ade la rezki utk hari esok,,

usai zohor hari tu,,,aku dok kat pangkin,,,melihat ayah masih bermurung,,,aku takut nak tegur....mak da siap masak,,,,dia siap laksanakan tugasnya sbg isteri....mak yang baik....aku duduk makan,,tnya mak,,mak,,beratkan tanggjawab ayah,,mak senyum,,abg,,abg bakal pemimpin,,abg kn jaga along..kn jg angah...jg adik,,,abg anak lelaki sorg..abg pun ade tanggungjawab,,,sebak dihati aku,,aku dipilih?????mmg tersurat pun,,dah anak lelaki,,tanggungjwb abg mmg xpnh abis dgn mak dan ayah,,,abg kene ingat tu,,da mkan la bang,,,,,

hampir spm..lagi seminggu,mak sakit masuk icu..aku terus blah dr hostel..dan pergi hospital kuala pilah,,,ya Allah beratnya ujian ketika itu,,,kak long,,kak ngah,,n adik tunaikan tanggungjwabnya menjaga mak bergilir2,,jiran ku byk bg semangat,,,dia menangis tgk keadaan mak mcm tu..jiran yang baik,,bukan sekejap mereka berjiran,,dia peluk kak long,,sabar la kak long,,balas upah susu,,,,,dan aku disudut menahan sebak..

abis skolah,,aku di tawarkan belajar di pelbagai institute,,tp aku tak g,,kebetulan time tu program tanam semula dari getah ke sawit yang di anjurkan felda,,,kesempitan itu,,mengajar aku ape itu tanggungjawab...berpeluang mendidik dan mendewasakan hati....segala kesedihan,,pahit maung,,kedukaan,,kegembiraan,,siapa je yg tau?tanggungjwb sbg khalifah dimuka bumi ini bukan tugas yg mudah,,ye mereka ade yang berkata,,mampu memikulnya,tp hakikat dr pengalaman,,,diri sendri yang rasakan,,,

duhai sahabat anak felda

jangan kau lupa dr mana asal mu,,

jangan kau lupa dr mana jiwa mu

dan jangan kau lupa ladang getah itu

menyemai bakti dibumi felda

memenuhi perut penerokanya

mengembeling keringat tanpa rasa jemu

cari kekuatan mu wahai anak felda

cari jati dirimu wahai anak felda

usah kau bermimpi dan berada di zon selesa

ayyuh,,,kuarlah dimedan perjuangan sebagai anak felda

usah biarkan dirimu dicemuh kerana kita anak felda

di tanah yang masih menuntut bakti

keringatmu masih diperlukan lagi

jika rezki,perjuangan dan medanmu di felda ini,,,

No comments:

Post a Comment