Wednesday, June 17, 2009

selesainya sebuah perjalanan..

ok walaupun berita ni agak basi,,aku nak melaporkan gak....aku tak kira.

pagi ahad bersamaan 7hb jun 2009.handset aku dihujani dari kol2..pelbagai jenis umat islam kol aku.chewah berita mcm gempak je,padahal comfirmation sahabat2 aku nak g konvoi waliamah azemi dan pasangannya fazilah yg lebih dikenali sbg setanggi syurga.dasyat ek.dgn setanggi syurga dia kawin tu..

ok..pagi lagi aku g umah kak yati untuk eskot dia,almaklumlah tahap keyakinan kak yati masih rendah lagi untuk menerjah ke bangi tempat dimana berkumpulnya para-para insan yang tujuannya satu..iaitu nak berkonvoi ke kuala pilah..azrul naik dgn kak yati..ingatkan azrul tau jalan.boleh plak terlepas simpang.hurmm.dah jauh berpusing..dan aku terus je ke bangi.

perjanjian kul 9.30 akan bergerak ke kuala pilah,,tp biase la,perjumpaan ni dihadiri mejoritinya orang melayu,so janji melayu pun terlaksana.tapi akhirnya kul 11 gak bergerak..hurm.ok aa uu rediii tu konvoiiiii?????









Kereta Shye:
Shye
Sirat
Mohamad
wani

Kereta UK:
UK
Azrul
Husna
Yana

Kereta Kak Yati:
Kak Yati
Haslan
Kak Ayu

Kereta Solehah:
Solehah
TT
Atikah
Ummu

Kereta Daeng:
Daeng
Muzzaffar
Bukhari
Ikram

Kereta Muslimin23:
Muslimin
Kamarul

k konvoi sampai ke umah pengantin dalam pukul 1 lebih..alhamdulillah perjalanan kami dipermudahkan Allah,,takde sebarang kesesatan jalan dan masalah2 berangkai semasa dalam konvoi tersebut...semuanya berjalan lancar sambil menikmati panorama2 flora dan fauna sekitar perjalan ke kuala pilah tempat beradat itu,dan aku ibarat sireh pulang ke ganggang..di mana aku mengepalai konvoi pulang ke negeri kelahiran ku...ahaks...chewahhhh...

kami sampai je kat umah pengantin lelaki dah ready kat pintu pagar,,bukan menyambut kedatangan kami,tapi nak diarak2kan kedua2 mempelai.kami pun ikut la belakang rombongan pengantin lelaki..meramaikan suasana..pastu kami di jamu dengan makanan tradisi orang negeri sembilan....aku kecur air liur dah,,tgk gulai daging salai masak lemak cili api..hurmm 2 kali aku tambah..dan agak luar biase skang ni,,g la mana2 umah kenduri kawin,,smua pakai buffet,,bhs modennya layan diri...tapi kat umah pengantin kali ini ade sistem hidang,mmg best,nak sistem hidangan xpe lagi klu golongan muda turut serta,,klu stok org vateran je yang buat smua...ado yang tak makan,.so pendekat yg terbaik adalah buffet..ahaks...pedulikan janji aku dapat makan..

jadi bila kenyang ati senang,,,bak kata pepatah gendang perut tali kecapi,kenyang perut senang hati..(betol ke?bantai jo la)..maka sesi bergambar la mesti berlaku,mcm biase sahabat2 aku mmg gila bergambar..mcm2 posing nak dibuat...dah mcm walimah azemi tu,,program kitorang plak..org kampung pandang je kelakuan kami..kami wat dono je,dan aku,,ilang ckp n9 aku,,kang kantoi plak aku yg aku ni anak n9(lagi budak tak sedar diri).....

beberapa rangkap pantun utk pengantin.demi menebus kegagalan daeng membeli pantun nenek tu..padan muko....
Bauhulu kuih tradisional
Mangkuk timah penuh saratKalau dahulu tidak kenal
Sekarang beramah semakin erat
Ikan di laut asam di darat
Dalam kuali bertemu jua
Hati terpaut janji diikat
Atas pelamin bertemu jua
Tunduk segala rakyat jelata
Memberi takzim raja sehari
Raja rupawan di atas takhta
Duduk memerintah barang sehari
Orang jauh dikenang-kenang
Hanya terkenang pada yang satu
Mula berkenal kemudian bertunang
Diatas pelamin sama bersatu
Panas kering siapakan tahu
Hujan rintik di daun pandan
Berjalan seiring bersentuh bahu
Sama cantik sama padan
Ayam dara di buat gulai
Bungkus bekalan letak di bucu
Riang gembira kedua mempelai
Semoga berkekalan keanak cucu (akhir hayat laa..)
Tuan puteri tersenyum-senyum
Melihat laksamana bermain rodat
Senyum-senyum jangan tak senyum
Sudah sempurna segala adat
Sianak dara memakai lokek
Lokek tersangkut dihujung julai
Untuk majlis membelah kek
Jemput bangun kedua mempelai
Pergi berzanji di pekan pagoh
Beli sekati ikan senohong
Sudah berjanji bersetia tegoh
Jangan dimungkiri bercakap bohong
Bunga melati dihujung dahan
Disunting dara dengan cermat
Suami isteri berkasih-kasihan
Seperti nabi kasihkan umat
Ikan todak si ikan pari
Ikan linang di dalam peti
Adapun adat bersuami isteri
bersusuh senang sedia menanti

pastu aku pun menginvite la sahabat dan sahabiah aku gerak ke umah aku,,kat mano lagi,,kek palong la...ahaks,.jauh tak?sirat menyoal..aku jwb mayb dalam 45minit...daeng palak membackup jom la sesekali kita g..sng nak dtg walimah umar nnt,,aku pun tersipu2 malu,,ahaks..merah pipi siot...so bergerak la kami..





sampai umah aku,,muka masing2 kepenatan,,kesian kwn2 aku,,jauh ruponya..standart la konvoi,,xleh bawak laju2..kang ade yg cicir..so bawak kadar yang menyelesakan..mak dah tau kedatangan aku..dia dah ready siapkan bubur kacang untuk tetamu...riuh gak umah aku..heheh..

pastu abis menyantap kami pun nak bergerak balik la..ade plak mata2 yang nampak pokok bacang yg melayut2 buahnya.dorg g tibai bacang2 aku..mak pun suka la tgk smua tu..buah kat umah tu sampai tak termakan..punya la byk hasil yang Allah bagi..takpe musim buah nnt kita g lagi eh,,byk pokok yang menanti musimnya...ada la rezki untuk korang..ahaks../

waktu zohor tadi kami semua dah jamakan,so memudahkan perjalanan kami..itulah keindahan islam yang mudah dilaksanakan dalam beribadat.sape yg rasa islam ni susah nak amalkan,.,mmg rugi..bincang2 dgn sirat kata sepakat dapat..so kami ikut jalan ke alor gajah,,sebab nak naik higway terus..hurm..kami hanya merancang...kesesakan lalu lintas di higway...konvoi kami tak teratur,,smua dah berpecah..tapi alat komunikasi yg serba canggih menhubungkan kami utk berkumpul di satu tempat,,,chewah,,baik punya laporan..hikhikhik

usai solat margrib di RnR seremban.kami meneruskan perjalanan semula..s0 kami berkumpul di umah salah seorang peserta konvoi,,sapo lagi kalau bukan wani,,umah dia tyu dah mcm pusat sehenti bagi kami dah.,.siap bg makan lagi,,,aku plak mmg lapar adanya..so tampa mmbuang masa..da dijamu,,makan jo la...

so pada pukul 11 mlm lebih kami pun bersurai ke umah masing,,utk brehat..ponek smua eh..

jadi saya wakil ketua rombongan yang melantik diri sendiri mengucapkan terima kasih dan selamat pengantin baru kat kedua mempelai azemi dan fazilah...semoga pjg umo murah rezki..dan sy jugak wakil ayah n mak sy mengucapkan terima kasih n mintak maaf jika ade kekurangan layanan dan terlebih dlm gurauan sepanjang kamu semua melepakkan diri kat umah saya ari tu...sekian terima kasih...



soalan kuiz..

1)siapakah yang berkahwin pada hari tersebut?

2)berapa buah kereta yang menyertai rombongan tersebut?

3)nama lain bagi setanggi syurga?

4)berapa biji bacang yang daeng jati berjaya gugurkan?

5)kereta siapa tiada reben konvoi?

6)apakah warna tema bagi konvoi tersebut?

p/s;sesiapa yang dapat menjawab kuiz ini,,akn diberikan hadiah.,.dan sila kumpul soalan2 diminggu akan datang....ahaks..markah kuiz ini mempengaruhi pointer kamu ...

No comments:

Post a Comment