Sunday, December 28, 2008

previe novel yg best..sr 11

Bukan Yang Pertama
Oleh: SALINA IBRAHIM

Ini permulaan
Maghrib tua. Yasmin Zulaikha baru menyudahi zikirnya sebelum menyambung solat sunat syukur sebanyak dua rakaat. Ada ketenangan rebas ke hati. Ada kelegaan juga di jiwa ketika dia menghabiskan doa terakhir, “Ya Allah, jadikanlah aku orang yang banyak bersyukur dan orang yang banyak bersabar. Jadikanlah aku kecil dalam pandangan mataku sendiri dan besar dalam pandangan mata orang lain.”

Syukur, segala yang dirancang terlaksana seadanya. Dia pastinya tidak akan sekuat ini tanpa keberanian milik-Nya yang dipinjamkan sedikit ke hatinya. Dan dia berdoa mudah-mudahan keberanian itu akan terus teguh terpasak dalam hati. Dengan izin Allah, dia masih punya masa yang panjang untuk menongkah kehidupan. Dia mahu kekalkan keberanian itu.

Dia menyandar ke kepala katil. Masih dalam keadaan bertelekung. Dari dalam bilik kedengaran suara emak berbual dengan Azlan dan Jason di dapur. Sesekali ada tawa berderai.


Yasmin Zulaikha memejam mata. Teringat-ingat semula kemesraan dan ramah tamah pembesar negara ketika bertamu di kediamannya petang tadi. Walau kunjungan mereka singkat sahaja tetapi dia berbesar hati. Walau dia bukanlah tenaga penting dalam projek homestay yang dia sertai ini tetapi dia rasa diberikan kepercayaan yang bukan sedikit oleh orang yang lebih dewasa daripadanya.

Kepercayaan ini buat dia lebih yakin terhadap diri sendiri! Keyakinan ini penting untuk orang muda sepertinya mengorak langkah lebih berani. Dia sebagai anak desa generasi baru harus membuktikan bahawa dia orang muda yang berani menerima cabaran. Dia harus berfikir di luar daripada kebiasaan untuk membuka horizon baru.

“Tahniah sebab berani buat sesuatu yang baru,” suara Umar Khalil masih terngiang-ngiang di kepala.

Senyuman anak muda wartawan itu, dia sambut seikhlasnya.

“Tok Ketua pernah cerita pada saya, ada seorang budak perempuan masuk program ini. Dia peserta paling muda. Lepasan Universiti Malaya, katanya. Saya bangga sebab saya pun lulusan UM juga. Tapi saya tak sangka pula, perempuan yang dia cakap tu, seseorang yang saya pernah kenal. Tahniah sekali lagi Zulaikha,” ada senyuman tidak kering di bibir anak muda itu.

Yasmin Zulaikha senyum juga. Tidak tahu bagaimana mahu bereaksi.

“Tak usahlah puji-puji sangat. Saya takut. Ini baru permulaan. Tak tahu apa yang ada di depan sana. Tak tahu sama ada saya boleh atau tidak teruskan semua ni,” dia membalas.

Umar Khalil merenungnya.

“Insya-Allah. Ingat orang kata, istiqamah? Tetap teguh dengan apa yang kita lakukan. Kalau awak tahu apa yang awak buat, insya-Allah, semuanya berjalan baik.”

Dia diam, merenung dalam diri sendiri. Dia tidak berani untuk merangka yang bukan-bukan. Dia mesti melakukannya satu-satu. Dia harus mengatur langkah demi langkah agar tidak tersadung sendiri.

Tetapi kata-kata Umar Khalil memang ada benarnya. Bahawa istiqamah - teguh dan mempertahankan pendirian, tidak berganjak dan tidak mundur ke belakang - adalah senjata seorang mukmin. Bukankah budaya istiqamah yang dibawa oleh personaliti silam seperti Sumayyah Khayyat yang teguh dengan pendirian walaupun nyawa jadi galang-gantinya?

Tetapi dia bukan Sumayyah Khayyat. Dia hanya Yasmin Zulaikha yang masih kekurangan segala.

“Terima kasih. Saya tak sangka berjumpa dengan kawan satu universiti dahulu. Dah lama saya tak ada kawan yang muda. Sejak masuk program ni, kawan-kawan saya semua kategori makcik-makcik dan pakcik-pakcik saja!”

Umar Khalil ketawa besar.

“Okey apa, dapat belajar banyak daripada orang tua. Mereka kan berpengalaman.”

“Ya, jangan saya jadi tua sebelum usia sudahlah!” dia terlancar.

Berderai ketawa mereka berdua.

Mak Long Zakiah datang ke meja mereka dengan pinggan berisi bihun goreng dan seketul karipap. Duduk di sebelah Yasmin Zulaikha.

“Esok keluar surat khabarlah kamu. Ini ha, dah diinterviu wartawan pula,” wanita peramah itu merenung Yasmin Zulaikha dan Umar Khalil silih berganti.

Yasmin Zulaikha meletakkan tangannya atas tangan Mak Long Zakiah.

“Mari saya kenalkan mak long. Nanti mak long pun boleh masuk surat khabar juga. Ini Encik Umar Khalil. Dia sebenarnya kawan saya masa di universiti dulu.”

Umar Khalil tersenyum. Anak muda itu mengangguk sekali pada Mak Long Zakiah. Mak Long Zakiah pula merenung anak muda itu agak lama sehingga Umar Khalil sedikit serba salah.

“Oh, dah kenal rupanya. Patutlah mesra. Siapa nama tadi?”

“Umar Khalil, mak long.”

“Umar? Sedap nama tu. Macam nama sahabat Rasululullah. Khalil tu pula maksudnya sahabat. Eloklah, Si Yasmin ni pun belum bersahabat! Kawan-kawan dia kat sini semuanya orang tua macam mak long ni. Elok sangatlah tu!” lancar Mak Long Zakiah bersuara.

Yasmin terasa mukanya panas.* Dia terperasan emak yang duduk di meja hadapan sana, menoleh sekali-sekala ke arah meja mereka.

Umar Khalil pula tersenyum-senyum, tidak terkata.

Mak Long Zakiah bangun mengangkat pinggannya. Mahu mencari tempat lain katanya. Tidak mahu mengganggu perbualan orang muda, tambahnya.

“Maaflah. Mak Long Zakiah tu memang suka mengusik.” Yasmin Zulaikha cepat-cepat bersuara, ingin menghapuskan kecanggungan Umar.

Umar Khalil mengangguk, senyum ramah lagi.

Ada ketukan di pintu mengejutkan lamunan Yasmin Zulaikha. Dia beristighfar. Panjang sekali angan-angannya. Dia bingkas ke muka pintu. Azlan tersengih, cepat-cepat meminta maaf kerana menganggu rehat si kakak. Kemudian memberitahu dia hendak membawa Jason ke majlis berzanji dan marhaban di rumah bilal Hasan.

“Elok-elok bawa motosikal. Habis di sana, balik terus. Jangan melencong ke lain!”

Azlan buat muka.

“Nak melencong ke mana dalam kampung ni?”

Yasmin Zulaikha masuk ke bilik semula. Kembali membaringkan tubuh atas katil dan mengkhayalkan saat pertemuan sepetang. Wajah Umar Khalil melayang datang, bertamu di panti ingatan. Dia sahabat yang kurang dikenali sebelum ini, walaupun benar mereka pernah sekampus, malah pernah menginap di kolej kediaman yang sama dahulu. Sekadar kenal begitu-begitu saja. Yang dia tahu, Umar itu bekas pelajar aliran Sains.

“Tak boleh memilih kerja, Zulaikha. Saya cuba apa saja yang ada. Kerja yang bukan bidang sendiri pun tak apa. Lebih baik daripada menganggur. Saya sebetulnya sedang bercuti sekarang. Balik kampung di Taiping. Ada kawan di Kementerian Pelancongan beritahu mengenai program ini. Dia bagi nombor telefon Tok Ketua. Saya hubungi, kami sembang-sembang dan saya buat keputusan langsung ke mari, melihat-lihat apa yang menarik.”

“Untung begitu. Graduan perempuan lebih ramai menganggur dari lelaki, walaupun ramai graduan perempuan ada kelayakan lebih baik dari lelaki. Tapi majikan pilih lelaki.”

Umar tergelak.

“Itulah hakikatnya…”

“Perasan!”

“Saya akan tulis kisah yang baik-baik mengenai awak, Zulaikha,” ujar anak muda itu sebelum beredar petang tadi.

“Untung ada kawan wartawan.”

“Tolong kawan.”

Dia masih ingat, emak tidak habis-habis memandangnya ketika mereka dalam perjalanan pulang dari dewan jamuan.

“Kata Mak Long Kiah, budak lelaki tu kawan satu universiti dengan kamu? Dia dah kahwin?”

“Kalau sudah, kenapa? Kalau belum, kenapa?”

Emak tersenyum-senyum.

Yasmin Zulaikha rasa dia terlambung ke daerah mimpi. Azan sayup-sayup di udara, tersentuh di telinga. Dia terasa seperti berjalan di awang-awangan ketika tersentak terkejut mendengar deringan nyaring telefon di ruang tamu.
(Bersambung

No comments:

Post a Comment