Wednesday, January 7, 2009

Monday, January 5, 2009

penderitaan ini....





takrifan dakwah serba ringkas..


kebetulan minggu lepas,,kuliyah dakwah,,,,so boleh lah kongsi dengan kawan-kawan.dengan nota yang tak seberapa yang sempat ana catit......apa yang antum bentangkan semuanya tepat dan betul...tapi kita tau disiplin takrifan dakwahnya..kalau semua faham peranan masing-masing dalam kancah dakwah ni....kekuatan tu ada,,insyaALLAH....

BY;umar khalil..

takrifan;dakwah boleh diertikan sebagai mengajak,menyeru,membimbing,menasihati,menjemput,memandu,dan memanggil..

disini saya mengemukakan takrifan yang di keluarkan oleh para ulama sepanjang zaman..

1)Menurut sheikh al islam ibn tamiyah,dakwah adalah seruan Allah berasaskan ajakan kepada beriman denganNYA,dan menyakini terhadap apa yang dibawa oleh Rasulullah saw.dengan cara membenarkan apa yang diberitahu oleh Rasulullah saw dan mentaati segala perintahnya.dengan demikian dakwah itu terangkum di dalam 2 kalimah syahadah,,kwajipan menunaikan solat,menunaikan zakat,puasa ramadhan,menunaikan ibadah haji,seruan kepada beriman kepada Allah,para malaikat,kitab2,para rasul,hari kebangkitan,qada' dan qadar.dengan itu pngertian dakwah..sheikh ibn taimiyah telah merangkumi keseluruhan rukun islam dan rukum iman..

2)adam abdullah al aluri(ulama nigeria),dakwah ialah memalingkan pandagan dan pemikiran manusia kepada pandangan dan pemikiran yang berdasarkan aqidah..kerana dakwah itu merupakan satu seruan bagi menyelamatkan manusia daripada kesesatan yang hampir2 mereka terjerumus ke dlmnya atau kemudaratan yang melingkungi mereka.

3)dr abu majd al sayyid nawfal menegaskan bahawa dakwah ialah usaha golongan yang mmpunyai kemampuan memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada sasaran untuk membawa mereka kepada islam dan menjauhkan mereka dari selain Allah dengan cara-cara tertentu.

4)dr ahmad ahmad ghalwash dan beberapa ulamak lain pula menjelaskan dakwah ialah menyampaikan seruan dan ajaran islam kepada manusia dalam semua keadaan dan masa melalui pelbagai cara atau uslub sesuai dengan sasaran.

5)dr yusuf al qaradawi,dakwah ialah usaha mmbwa org lain kepada agama islam supaya mengikut petunjuk ini,.melaksanakan segala ketetapannya di bumi ini,mengkhususkan segala bentuk perhambaan diri,permohonan dan taat kepada Allah sahaja.melepaskan diri dari segala kongkongan yang bukan dari Allah yang terpaksa patuhi,memberi hak kepada org yang dtentukan hak oleh Allah.menafikan hak ke atas org yang menafikan hak oleh Allah,menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran pada jalanNYA,,,(ruj,thaqafah all daiy'ah h5)


dr pengertian dakwah yang dijelaskan oleh para ulama dan tokoh2 dakwah,,jelas menunjukkan bahawa dakwah adalah satu amanah dan kewajipan yang besar daripada Allah ke atas umat islam..


dr muhammad al sayyid al wakil merumuskan bahawa dakwah dapat disimpulkan sebagai usaha membawa manusia ke arah kebaikan dan memberi tunjuk ajar kepada mereka dengan baik berasaskan suruhan kepada makruf dan mencegah mereka daripada melakukan perkara yang mungkar.....



Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.(al nahl;125)



Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus.(al hajj;67)



Oleh kerana yang demikian itu, maka serulah (mereka wahai Muhammad kepada beragama dengan betul), serta tetap teguhlah engkau menjalankannya sebagaimana yang diperintahkan kepadamu dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka; sebaliknya katakanlah. Aku beriman kepada segala Kitab yang diturunkan oleh Allah dan aku diperintahkan supaya berlaku adil di antara kamu. Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu. Tidaklah patut ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu (kerana kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan kita bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali semuanya (untuk dihakimi dan diberi balasan). (asy syura;15)



Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta-merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. (al fusSilat;150)

so ini lah serba sedikit takrifan disiplin dlm berdakwah....byk lagi boleh dikembangkan,,,,ni belum disentuh dakwah dengan akhlak lg,,,,ade masa ana akan sentuh hal dakwah dgn akhlak untuk dikongsi bersama...insyaAllah,..

ayyuha muslimunnn


entas artikel:

Nur Wahyu : at Taubah 40-41
Sunday, December 21, 2008

BismilLah, wal hamdulillah, wassolatu wassalamu ‘ala Saiyyidina Rasulillah wa ba’du ;

Salam Islah buat pencinta perjuangan Islam sekalian,

“Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah pun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negeriNya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah Dengan sehina-hinanya), dan kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”

“Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (di sebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam), yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.” - surah at Taubah : 40-41

JIKA KAMU ENGGAN

Di dalam ayat ke 40 , Allah SWT telah memberikan penegasan bahawa jika tidak ada yang mahu menjadi penolong agama dan perjuangan Nabi SAW, maka Allah pasti akan menolong Rasulullah SWT dengan kekuatan dan qudrah yang tidak terlawan dan terbayang dek manusia. Di hujuang ayat ke 40, Allah telah memberikan janji dan kepastian kepada seluruh pejuang agama bahawa Allah pasti akan menjulang tinggi kalimah Allah yakni Islam dan Allah pasti akan mengalahkan seruan kufur dan syirik. Walaupun kemenangan itu lambat tiba, namun ia sesuatu yang pasti. Kebathilan itu tampak kuat namun ia tidak akan kekal. Kebenaran itu tampak lemah namun ia mendapat jaminan nusrah dan keteguhan dari Allah SWT.

Dr Hamka telah menjelaskan juga bahawa ayat ke 40 ini adalah ayat yang jelas turun untuk menjelaskan kedudukan Saiyyiduna Abi Bakr rdh sebagai umat nombor satu di sisi Rasulullah SAW. Ayat ini juga menggambarkan betapa mendalamnya cinta dan kasih Abu Bakr terhadap Rasulullah SAW yang tergembar melalui keresahan dan kerisauan beliau terhadap keselamatan Rasulullah SAW sewaktu mereka berdua bersembunyi di dalam Gua Tsur sehingga terpaksa ditenangkan oleh Rasullah SAW serta diperteguhkan keyakinannya kepada pertolongan dan nusrah dari Allah SWT.




WAJIB BERJUANG sama ada BERAT ATAU RINGAN

Setelah Allah menegaskan pada ayat yang ke 40, bahwa meskipun kamu enggan menolong Rasulullah SAW dan para pejuang agama, Allah pasti akan menolongnya jua, Allah SWT dalam ayat berikutnya menjelaskan bahawa kita kita boleh menyerahkan saja kepada Allah untuk membela Nabi SAW dan menegakkan agama. Kita sendiri wajib berjuang melaksanakan perintah jihad sama ada ringan ataupun berat.

Menurut Imam Mujahid maksud ringan ialah kaya dan maksud berat adalah miskin sedang al Hasan menafsirkan ringan dengan maksud muda dan berat sebagai tua.

Zaid bin Ali dan al Hakam bin ‘Utbah pula memberi erti ringan ialah tidak banyak urusan yang merintangi dan berat adalah banyak urusan yang merintangi.

Menurut Zaid bin Aslam, ringan ialah yang belum berkeluarga dan berat ialah yang telah banyak tanggungan keluarga.

Menurut Ibnu Zaid pula, ringan ialah orang yang tidak mempunyai harta benda, berat ialah orang yang mempunyai banyak harta sehingga begitu payah dan susah untuk meninggalkannya.

Ayat yang ke 41 juga menjelaskan juga bahawa wajib kita mengorbankan harta dan nyawa dalam menegakkan agama Allah. Allah juga memberikan jaminan bahawa orang yang mengorbankan harta dan nyawa pada jalan Allah telah melakukan satu tindakan yang tepat dan baik.

Pengajaran ayat :

* Allah SWT pasti akan memenangkan agamaNya walau kita tidak berjuang dan berjihad sekalipun. Maka kitalah yang akan beroleh kerugian disebabkan melepaskan peluang yang telah Allah berikan untuk mendapat pahala dan redha Allah melalui jihad, perjuangan dan pengorbanan harta dan nyawa.

* Sedarlah bahawa tiada keringanan dan persoalan jihad dan perjuangan. Kecil, besar, tua , muda, kaya atau miskin dan siapa sahaja dari umat Muhammad, wajib bekerja dan berjuang menegakkan agama Allah SWT.

* Setiap sen harta dan nyawa yang terkorban demi Islam akan mendapat nilai besar di sisi Allah.



Posted by YUSSAINE YAHYA at 4:21 PM | jihadtegakislam.blogspot.com

syahid cita-citanya....

Selama Gencatan Senjata, 49 Palestina Gugur Syahid
Sabtu, 20-12-2008 | 12:38:39 WIB | muslimdaily.net

Selama masa gencatan senjata antara faksi-faksi perlawanan Palestina dengan pihak Teroris Zionis 'Israel' yang dimediasi oleh Mesir selama 6 bulan dan berakhir pada jam 6 pagi hari ini, Jum’at (19/12) telah tercatat 49 orang Palestina gugur syahid, baik di Tepi Barat maupun Jalur Gaza serta kota al-Quds (terjajah), di antara mereka tujuh dari kalangan anak-anak.

Sebelumnya faksi-faksi Palestina pada tanggal 19 Juni lalu mengumumkan gencatan senjata dengan pihak terotis Zionis 'Israel' yang dimediasi oleh pihak Mesir. Gencatan senjata itu sendiri mengharuskan dihentikannya penyerangan Israel ke wilayah Palestina, membuka blokade dan membuka perlintasan dengan imbalan serangan rudal dan aksi-aksi syahid dari pihak Palestina dihentikan. Sesuai kesepakatan, gencatan senjata akan dimulai terlebih dulu di wilayah Jalur Gaza kemudian ke Tepi Barat. Dan gencatan senjata ini sendiri berakhir pada hari, Jum’at (19/12).

/

Menurut data yang dimiliki oleh kantor berita Quds Press, menyebutkan bahwa 22 syahid gugur di wilayah Jalur Gaza dan di Tepi Barat tercatat juga angka 22 orang gugur syahid. Sementara di kota Al-Quds (terjajah) tercatat 5 syahid, tiga antarannya gugur saat melakukan aksi berani. Dari para syahid itu, tercatat ada tujuh syahid dari kalangan anak-anak dibawah usia 18 tahun dan dua dari kalangan orang tua.

Selama gencatan senjata, delapan pejuang Palestina gugur syahid dalam berbagai operasi militer yang digelar oleh pasukan khusus (kopasus) teroris Zionis 'Israel' di Tepi Barat.

Bulan November, dalam data itu, termasuk bulan yang paling banyak mencatat angka terbanyak dalam jumlah syuhada. Tercatat 17 syahid gugur, semuanya gugur dalam serangkaian serangan dan operasi yang digelar militer Zionis 'Israel' di wilayah Jalur Gaza. Kemudian bulan Juli yang mencatat 7 syahid gugur, lalu bulan September, Oktober, Desember yang masing-masing mencatat 6 syahid dalam setiap bulannya. Disusul bulan Juni yang mencatat hanya 4 syahid saja dan bulan Agustus yang mencatat hanya tiga syahid.

boikot!!!!




KENYATAAN AKHBAR BERHUBUNG KEMPEN BOIKOT TERPILIH BAGI MEMBANTAH
KEKEJAMAN ISRAEL MENYERANG PENDUDUK AWAM PALESTIN



a

PPIM mendesak masyarakat pengguna Islam negara ini bertindak memboikot produk keluaran Negara-negara yang menyokong tindakan Israel menyerang Palestin hingga menyebabkan kematian umat Islam di negara itu.

Boikot terpilih merupakan antara tindakan yang boleh dilakukan oleh umat Islam di negara ini bagi menyuarakan rasa marah terhadap tindakan biadap tentera Israel melakukan keganasan ke atas saudara seIslam di Palestin.

Setiap umat Islam perlu bertindak bagi membantah kekejaman ini dan hanya melalui kuasa kepenggunaan, kita dapat mengajar kuasa - kuasa besar barat yang menyokong keganasan terhadap umat Islam di Palestin.

Ini kerana sebarang protes dan bantahan berhubung kekejaman Israel dan sekutunya tidak akan mendatangkan kesan kepada Israel dan sekutunya kerana golongan biadap ini tidak akan menghiraukan sebarang bantahan walaupun daripada seluruh umat Islam di dunia.

Justeru PPIM menyarankan boikot produk terpilih bagi menghantar isyarat jelas kepada pembuli dunia dan sekutunya bahawa umat Islam di Negara ini tidak akan bertolenrasi berhubung kekejaman yang dilakukan ke atas Palestin.

Industri hotel, pasaraya serta kementerian juga harus turut serta dalam kempen ini bagi menyuarakan bantahan mengenai tindakan zalim Israel dan sekutunya. Hotel serta pasaraya seharusnya menyokong dengan tidak menggunakan dan menyenaraikan barangan kempen boikot terpilih ini di hotel dan pasaraya mereka.

Umat Islam merupakan masyarakat yang sering bertoleransi dan menghormati kepercayaan kaum lain, tetapi apabila berlaku penindasan terhadap saudara seIslam kita harus menyuarakan bantahan demi memperjuangkan maruah dan hak umat Islam.

Seluruh masyarakat pengguna di negara ini tanpa mengira fahaman politik, agama dan bangsa juga wajar membantah keganasan kejam ini melalui kempen boikot terpilih. Maklumat lanjut berhubung produk kempen boikot terpilih bagi membantah kekejaman Israel boleh dilayari di laman web PPIM