Thursday, December 10, 2009

pertama kali aku menulis puisi..

Usah merajuk,duhai hati..

Aduhai diri,
Kadang-kadang engkau kepenatan
Seringkali bertahan menempuhi cabaran
Kalimah istighfar sentiasa memujuk hati
Ingatlah,setiap yang dilalui
Petanda kasih yang dari Ilahi.

Aduhai iman,
Sudah lengkapkah pakaian takwamu?
Tapi hatimu sentiasa mengeluh
Mudah menangisi ketidakupayaan diri
Mudah memberontak pada yang terjadi
Mungkin sudah terkoyak sejadah keimananmu
Dekatkanlah hati mu pada yang Maha Memberi

Aduhai sabar
Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan
sabar dan (mengerjakan) solat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar(al baqarah;153)
Terpujuklah hati dengan kalam Tuhanmu itu
Tidak ada suatu rezeki yang Allah berikan kepada seorang hamba yang lebih luas baginya daripada sabar. (HR. Al Hakim)
Damaikanlah hati dengan sabda Rasulmu itu.
Itu lebih baik dari kau terus merungut
Dengan musibah yang melanda

Ya Allah
Jika kesusahan ini adalah lebih baik dari kesenangan
Maka kau berilah aku kesederhaan
Jika kesenangan akan datang membawa kealpaan
Maka Kau berilah aku kesederhaan
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui
Apa permulaan dan apa kesudahannya..
Aku tawakal padaMu,
Ya Rabb,,aku yakin dengan kalamMu..
sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.(al insyirah;6)


ilham cipta

umar_khalil

No comments:

Post a Comment