Monday, May 25, 2009

Muslim dan Dunia Kepenggunaan

Disebut sahaja muslim dan pengguna, bagai merpati dua sejoli. Tidak boleh dipisahkan, tidak mahu terpisah, atau mungkin juga mememilih untuk kekal bersama. Kita sudah sebati diistilahkan sebagai pengguna sejati. Malah ada juga yang berbangga dengan status itu. Mana tidaknya, apabila memperagakan produk keluaran syarikat asing pada diri dan dengan mudahnya menjadi tumpuan masyarakat, itu sesuatu yang membanggakan. Baik dari aspek pakaian, makanan, jenama telefon bimbit, alatan solek dan pelbagai lagi perkara yang menjadi pilihan kita. Bukan untuk menuduh sesiapa, namun setuju atau tidak, itu hakikatnya.

Apa yang ingin dikongsi kali ini, mari kita renungi dengan lebih mendalam, akan apa yang berlaku sekarang ini. Mengapa kita menjadi masyarakat pengguna? Adakah kita masyarakat pengguna? Salahkah kita menjadi pengguna yang setia kepada sekalian produk yang ada? Adakah muslim itu sendiri memiliki produk untuk dipasarkan? Mana yang harus diutamakan, antara menyokong mereka atau memilih yang terbaik untuk diri kita? Inilah rangkaian soalan kepada kempen boikot yang sibuk dicanangkan mutakhir ini. Benarkah ini paksi persoalan kepada fenomena ini?

Secara terbuka, bukan itu semata-mata persoalannya. Demikian adalah isu-isu kecil. Masih ada yang tersingkap disebaliknya. 1924, Turki. Itu jawapannya. Andai ada peluang, balik ke sana dan ambil jawapannya. Kini yang tinggal hanya lipatan sejarah, yang giat mahu ditebar dan dibuka kembali. Tatkala runtuhnya empayar Khalifah Islam Turki Uthmaniah, Islam ibarat rumah yang keruntuhan tiang serinya. Angkara kmplot licik musuh dengan Attartuk sebagai boneka, segala yang dimulakan nabi kita, Muhammad, ranap. Ranap satu sistem yang menjadikan rububiah dan ubudiah sebagai tunjang. Sistem berteraskan syahadah dalam segenap aspek kehidupan lebur. Natijahnya, al-Quran dan sunnah jauh dari diri individu itu.

Kebrobokan sistem dan kebejatan sosial mutakhir ini segalanya berpunca daripada itu. Runtuhnya sistem Islam manyebabkan kita tiada lagi naungan dan bercerai-berai. Bagai anak-anak ayam bertempiaran lari jadinya. Ini membuka ruang buat pelbagai sistem ciptaan manusia yang rakus dan menjauhkan Islam mentadbir bumi. Dari sudut siasah, politik, pendidikan, pentadbiran, ketenteraan, sukan, penyiaran, malah tidak terkecuali juga perniagaan, okonomi, dan perindustrian. Lihat sahaja di Malaysia ini, meski tampuk pemerintahan itu kita yang pegang, namun ekonominya, dijana bangsa lain. Yang menjadikan kapitalis sebagai tunjang. Lebih 50% ekonomi dipegang bangsa Cina. Hatta sampai ke pekan-pekan kecil sekalipun, bangsa ini masih membuka kedai untuk berniaga. Mereka sudah menjadikan ini sebagai satu budaya. Dan kita, masih terus menjadi pengguna yang setia.

Apabila tiada sistem Islam yang mahu menaungi ini, produk kita sukar dipasarkan. Yang diutamakan adalah produk bukan Islam. Media yang tidak berteraskan Islam telah mempromosikan produk tersebut sehangat mungkin. Televisyen, akhbar dan lain-lain. Maklumat mengenainya sentiasa sampai kepada masyarakat. Apabila sudah kerap dibekalkan dengan info mengenainya, kita pasti mencubanya. Dan sasarannya adalah anak-anak kita. Ya. Mereka adalah golongan sasaran. Jika semenjak kecil dididik makan KFC, MC Donald, Starbucks, dan seumpamanya, pasti berubah malah ketagih selera mereka. Apabila berulang dan berterusan sistem ini, kita bakal menjadi umat pengguna secara total.

Yang lebih menyedihkan, bukan sahaja makan cara barat, malah pakaian, pergaulan dan lebih menyedihkan pemikiran juga menurut acuan barat. Apabila pemikirannya begitu, segala sistem yang mahu diterapkan barat dalam negara kolonial itu misalnya diterima semata-mata. Inilah kesan menjadi pengguna sahaja. Yang menyedihkan, kita yang memilih jalan ini, dan yang lebih menyedihkan, kita turut memilih untuk terus berada dalam jalan ini. Tanpa mahu bangkit dan terus menegakkan hak-hak kita.

Penyelesaiannya? Memadaikah dengan hanya menghebahkan negara ini mahu menjadi hab halal dunia? Cukupkah dengan hanya mengeluarkan dan menyokong produk-produk muslim? Ya, ini sebahagian daripada yang kita perlu lakukan. Namun, yang lebih besar itu perlu kita lihat dan tafsir sebaik mungkin. Manakan dapat terjual produk muslim jika tiada pembelinya. Masakan pembeli mahu membeli jika dia sendiri juga tidak memahami mengapa perlu membelinya. Dan masakan pemahaman itu dapat dipupuk dan dicerna jika tidak melalui satu proses pendidikan yang berterusan. Bukanlah bermaksud membuka matapelajaran kepenggunaan, namun, mendidik hati agar sentiasa peka akan isu umat. Sentiasa mahu mengutamakan yang halal daripada muslim. Dan yang perlu lebih diterapkan adalah bahawa kepenggunaan ini berkaitan dengan isu khalifah. Pengguna perlu nampak kepentingan memiliki sistem khalifah yang bisa menjadi penaung dan payung kepada sekalian umat termasuklah dalam isu kepenggunaan ini. Maka yang lebih utama adalah membina khalifah. Bermula dengan individu muslim, keluarga muslim, masyarakat muslim, menolak pemerintahan asing, membentuk pemerintahan muslim, membina khalifah, dan akhirnya menjadi mahaguru, tuan, dan pusat rujukan dalam alam ini. Ini matlamat kita.

Bukan niat penulis untuk merendahkan usaha jihad melalui penghasilan produk ini. Teruskan. Umat amat memerlukan usaha ini. Namun, perlu difahami, usaha ini tidak akan menemui puncak kejayaannya melainkan kita memiliki khalifah. Itu penaung kita. Maka, duhai sekalian umat, ayuh bertatih,bergerak malah kemudian berlari kearahnya. Carilah sekalian banyaknya wadah-wadah yang menuju ke arah ini. Moga impian kita daripada pengguna kepada pengeluar menjadi realiti.

Oleh: Mohamad Ad bin Satiman
Sumber: Blog Syababqawi

No comments:

Post a Comment