Monday, May 25, 2009

Liberalisasi Sektor Perkhidmatan

Pengumuman YAB PM tentang penghapusan 30% ekuiti Bumiputera didalam 27 sektor perkhidmatan dilihat sebagai langkah untuk menarik ramai pelabur asing membuka perniagaan mereka di negara ini. Ini termasuklah sektor perubatan, pelancongan, pengangkutan komputer dan runding cara perniagaan. Dengan pengucupan sektor perkilangan akibat perpindahan syarikat-syarikat besar ke negara-negara seperti China dan Vietnam, yang mempunyai kos buruh yang lebih rendah, kerajaan menjangkakan bahawa pertumbuhan ekonomi negara akan banyak disumbang oleh sektor perkhidmatan. 

Pada tahun 2008 sektor perkhidmatan menyumbang sebanyak 55% dari jumlah Keluaran Negara Kasar (GDP) dan meyediakan 57% dari keseluruhan jumlah pekerjaan negara. Sumbangan ini dijangka akan mencecah ke kadar antara 60% - 70% di masa hadapan. Dari segi pelaburan, sektor perkhidmatan telah menarik sejumlah RM50.1 billion pelaburan dengan syarikat asing menyumbang sejumlah RM5.6 billion. Menurut World Trade Organisation (WTO), Malaysia merupakan 30 negara teratas di dunia di dalam mengeksport perkhidmatan dengan kadar eksport sejumlah RM102.1 billion pada tahun 2008.

Pertambahan sumbangan ini sudah tentu menuntut satu pendekatan yang agak drastik dari pihak kerajaan demi menjamin pertumbuhannya di masa-masa akan datang. Keadaan ekonomi yang meruncing masa ini yang mengakibatkan hampir 170,000 rakyat telah hilang perkerjaan, menyebabkan kerajaan agak terdesak untuk membangunkan kembali ekonomi supaya dengan itu peluang-peluang pekerjaan dapat disediakan. Ini bukan sahaja bagi mengekang kadar pengangguran dari meningkat malah memberi harapan kepada graduan universiti yang tamat pengajian yang di anggarkan berjumlah seramai 60,000 orang setahun.Ia juga selaras dengan perjanjian liberalisasi perniagaan ASEAN.

Sebenarnya isu ini sudah lama di ketengahkan oleh sebahagian usahawan negara terutama usahawan Cina yang merasakan syarat 30% ekuiti Bumiputera itu membebankan syarikat asing untuk membuka perniagaan di negara ini.

Beberapa implikasi liberalisasi ini akan berlaku :-

1. Terhapusnya peniaga kecil

Syarikat-syarikat asing yang besar akan mengunakan peluang ini untuk membuka perniagaan di sini. Kemampuan mereka untuk menyediakan perkhidmatan yang lebih baik berbanding dengan syarikat-syrarikat kecil tempatan akan mengakibatkan banyak syarikat tempatan yang mungkin terpaksa gulung tikar. Peluang untuk menaikkan syarikat tempatan, terutama Bumiputera, akan terbantut.

Walaupun kerajaan menyeru rakyat, terutama Bumiputera, supaya kompetatif (level playing field), namun realitinya syarikat-syarikat tempatan Bumiputera masih jauh ketinggalan kebelakang. Kegagalan GLC sendiri untuk membantu syarikat-syarikat Bumiputera selama ini akan menyebabkan keadaan akan menjadi lebih parah. Objektif DEB untuk mencapai 30% ekuiti Bumiputera akan menjadi bertambah jauh.

Dari aspek pekerjaan, dijangka syarikat-syarikat besar ini akan mengekalkan penguasaan mereka pada jawatan-jawatan tertinggi dan mungkin juga di peringkat pertengahan. Ini akan menyebabkan peluang anak tempatan untuk memegang jawatan penting tidak akan ada.

2. Pengaliran wang ke luar negara

Jumlah wang yang dialirkan ke luar negara akan bertambah dengan kewujudan syarikat-syarikat perkhidmatan besar ini. Ini akan menjadikan kos pertukaran wang bertambah. Balance of Payment akan menjadi negatif.

3. Kesan kepada polisi kerajaan

Dengan kehadiran syarikat-syarikat asing yang besar ini akan menyebabkan kerajaan terpaksa merubah banyak polisi terutama di dalam pemberian peluang-peluang perniagaan kepada Bumiputera. Mereka sudah tentu akan mendesak kerajaan untuk memberi kontrak mengikut merit dan kemampuan syarikat bukan lagi atas dasar Bumiputera. Ini akan memberikan tekanan kepada kerajaan yang mengakibatkan peniaga Bumiputera akan bertambah tersisih.

4. Penguasaan ekonomi negara oleh bangsa asing

Jika sekiranya sektor perkhidmatan ini merangkumi 60% dari GDP negara, ini bermakna bahawa sebahagian besar ekonomi negara akan dibolot oleh bangsa asing. Kalaulah kita lihat masa kini kebanyakkan kontrak-kontrak besar sudahpun terlepas kepada syarikat asing terutama dalam bidang-bidang pembangunan maka cuba bayangkan apabila syarikat asing juga akan mula menguasai bidang perkhidmatan. Apa lagi yang harus ditinggalkan untuk peniaga tempatan ?

Pembangunan ISKANDAR sudah cukup memperlihatkan bagaimana banyak tanah-tanah Melayu telah dipindah milik kepada bangsa asing, maka tidak mustahil harta-harta yang lain juga akan berpindah milik jika liberalisasi ini tidak di kawal.

Yang lebih menakutkan, kalaulah negara masih di elubungi dengan politik wang iaitu 'wang penentu jawatan', maka mungkinkah peniaga-peniaga asing ini akan pula dapat menguasai politik negara kerana mereka mampu membekalkan wang yang banyak kepada ahli-ahli politik?

Untuk itu kita menyeru pihak kerajaan supaya melihat isu ini dengan lebih mikro supaya pertumbuhan ekonomi ini dapat diagihkan kepada anak-anak tempatan terutama Bumiputera. Kita tidak menolak liberalisasi tetapi pertimbangan haruslah diberi dalam menjaga maruah bangsa dan negara. Keghairahan dalam hendak membangunkan ekonomi negara tidak harus dibuat dengan mengabaikan kepentingan bangsa sendiri.


Aminuddin Yahaya
Setiausaha Agung
Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

No comments:

Post a Comment