Monday, July 6, 2009

u turn ke jalan yang lurus..

pesanan bg diriku dan sahabat2

selalu aku menyesali,,,byk nye dosa2 yang aku dah wat,,masih blom terlambat lagi utk aku u turn ke pangkal jalan yg lurus,,yang lebih diredhai...TAUBAT..itulah jalan penyelesaiannya...menyesal dengan perbuatan yang lalu yang melaghokan..arghh..jauhnya aku tersasar..



Kala senja itu tiba
Kutermenung sendirian
Terasa diriku ini jauh dari rahmat Tuhan
Dosa yang aku lakukan
Menerjah ruang fikiran
Masihkah ada untukku keampunan

Gelap rasa dunia ini
Tanpa cahaya Ilahi
Baru kini kusedari
Jalan yang aku lalui
Memusnah pedoman hidup
Melempar hatiku ini ke lembah kehinaan

Dalam kegelapan itu
Terbit cahaya dari-Mu
Memandu hamba-Mu menuju iman
Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran

Kau terangi jalanku menuju syurga-Mu
Dan Kau tunjuki dengan hidayah-Mu
Hanyalah pada-Mu kuhadapkan diri
Mohon keampunan

Wahai Yang Maha Pengasih
Bantulah hamba-Mu ini
Yang kian terumbang-ambing
Di dalam arus duniawi
Kuberdoa kepada-Mu
Memohon limpah rahmat-Mu
Mentari hidupku kan bersinar kembali

tapi rahmat Allah tak penah putus,,Dia bg hidayah,,belajar dari kesilapan.Dia gak bg seorg teman yang boleh mengingatkan aku dan menasihati aku,thanks marul.."rahmat Allah mendahului murkanya"..kasihnya Allah kepada aku..tapi aku kufur mensyukuri nikmatnya..berdosanya aku..



Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku

Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari

Tuhan...Dosaku menggunung tinggi
Tapi taubatku tak kutepati
Tuhan...Rahmat-Mu melangit luas
Terlalu sedikit kubersyukur

Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...

kadang2 epilog yang silam perlu kita lupakan,,sbb prinsip taubat adalah menyesali..bkn perlu dibanggakan,,bermujahadahlah wahai hati..dlu waktu hati ini dimasukkan dalam diri aku,,bersih,,tapi aku yang mengotorinya..ya Allah ampunilah aku..aku khiatni amanah MU..ampunilah kelemahan aku..jika aku sedar aku ni pembawa agama islam yg diberkati ini..jgn aku jd insan yang memalukan agama aku sendiri.takutnya aku dengan keadaan diri aku..





Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...
Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....
Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.
Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...
Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...
Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...
Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...

terimalah taubat aku ya Allah..


dia,,insan yg aku sayangi,,dia sorg wanita yang mengharapkan acuan soleh dr aku..besar amanah dan tanggungjawab aku nnt..bermula aku sebagai perlindungan,pendidik,,dan pembimbing dia,dia wanita yang solehah...Allah kurniakan dia kpd aku,,sbg pendorong utk aku mengecapi redha Allah..




Tangisan sanubari telah terhenti
Kala suram suria memancar sinarnya
Pertemuan seindah bayangan firdausi
Menjadi zikir kasih yang suci
Lukisan dua jiwa menjadi satu
Terkenang detik bertemunya kau dan aku
Santun berhikmah mengingatkan diri
Hidup dan mati hanya untuk Ilahi
Mengenggam janji cinta ini
Bertemu kasih tanpa jasad
Bicara tanpa suara
Hanya tulisan bahasa indah
Mengeratkan antara kita
Hinggalah ke akhirnya
Kau ku sanjung kerna pengorbanan
Bagai puteri di kayangan
Tika ku lesu hadapi hidup
Kau hembuskan nafas semangat
Penawar hati

thanks kerana tak jemu menasihati diri ini...sahabat-sahabat..aku perlukan teguran kalian jika aku ada perubahan yang negative....



Uuuu...
Kenangi Ibu Bapa
Doakanlah Sejahtera
Kita Anak Harus Membela
Apabila Sudah Dewasa
Jangan Biarkan Mereka
Sia-Sia Di Hari Tua
Kecewa Hidup Dan Merana
Kerna Perbuatan Anak Derhaka
Bahgiakan Mereka Hingga
Ke Hujung Usia
Bila Sampai Waktu
Ajalnya
Anak Soleh Sebagai Harta
Hai... Ibu Bapa
Kami Permata Anda
Tidak Jemu Berdoa
Agar Sejahtera Terpelihara
Di Dunia Bahagia Akhirat
Pun Begitu Jua
Inilah Harapan
Kami Semua
Moga Allah Kabulkan Doa

pasangan ibu bapa mengharapkan anak yg soleh..bila aku pernah ditanya."abg nak jadi apa?mak menyoal aku,,abg nak jadi anak soleh"!!..hurmm....aku perlu solehkan diri aku,,acuan soleh dr aku,,akan membentuk kesolehan kpd isteri dan anak2..begitu harapan parent aku.setelah mereka takda,takda ape yg diharapkan melainkan doa dr anak yg soleh utk mereka..besar tanggungjawab aku...akan ku pikul,,sebab Allah tahu kpd siapa dia amanahkan...sifatNYA maha mengetahui,ujian itu ada rahmat disebaliknya,,sebab kasihnya Allah kpd kita,,maka ujian itu diberikan,,utk apa?meningkatkan kualiti iman,,berbaik sangkalah...

"lakukanlah kebaikan dimana sahaja dan dimana jua,bila tersemat keazaman munculah ilham,terhasilah amalan"

"hidup perlu berusaha memberi sebanyak-banyaknya,,bukan menerima sebanyak-banyaknya"

No comments:

Post a Comment