Sunday, July 12, 2009

pulau kapas..

alhamdulillah selesai sudah trip kat pulau kapas..seronok gak...ok mari aku bawak korang rasai pengalaman aku bersama2 ke pulau kapas..
percutian di pulau adalah percutian pertama kalinya bg aku,,tak penah aku bcuti kat pulau2.so utk anual trip emedia kali ni pulau kapas menjadi destinasi terpilih.haiyoo hiyooo,,,,hiyo kozambo..ahaks....

percutian ini melibatkan 70% usaha dan tenaga kerja emedia sendiri..disertai seramai 40 org peserta rombongan,,yang ada bawak mak,,ayah dan anak sertai isteri dan suami,,aku je tak bwk sapa2,,aku bujang lagi,,ahaks..


mlm 3hb 7 pukul 9.30 kami dah berkumpul dah depan umah bos.tapi bas lewat sampai dari masa yg dijanjikan.,,dlm kul 11 gak la kami baru bergerak dari bandar tun razak..bygkan brape punya lama kami menunggu...takpe,,nak jalan2 jauh2 ni ati mau sabar..sabar...sabar...sabar....dan sabar....

dalam bas kami dsajikan dengan cerita dr seberang iaini laskar pelangi..aku dah ceritakan cerita tu dalam blog aku yg lepas..so leh la korang rujuk klu perlu...layan punya layan,,,kami semua tertido..sampai terengganu dah nak subuh.....aku sedar bas brenti kat satu masjid lebih kurang kul 5.30...tgk2 driver teruskan perjalanan semula..aik....aku pun diam la dlu..masa terus berlalu,,,,,bas terus bergerak,,subuh dah menjengah tiba...malah hampir berlalu....kami singgah solat subuh kat sebuah petornas dalam pukul 6;30!!!!!so bila kapasiti jemaah yg ramai aku n azrul ambil keputusan hanya solat dikaki lima sahaja...sebab bg org yg mengetahui sesuatu ilmu,,takde terikat sangat..bila solat mesti kat musolla atau masjid jika dlm perjalanan..semuanya setle dengan selamat..alhamdulillah...


ok kami teruskan perjalanan menuju ke jeti utk ke pulau kapas..sebelum tu kami singgah sarapan di marang tak salah aku,,pekena kopi radix dan nasi dangang...cukup menyegarkan diri ketika itu..kami sampai gak la jeti pas sarapan tu..alhamdulillah..


pastu kami naik bot,,mmg best naik bot...last aku naik bot dlu,,time mancing kat laut..la ni naik semula..dan pertama kalinya aku meneroka air laut cina selatan..sempat la bergambar and amik video...dalam kegirangan atas bot tu..ati aku bermenolog,,sebesar2 lautan ini..cukup byk rezki yg Allah bg kat para nelayan...kadang2 hati ku kecut...berapa dalam laut ni?ade jaws ke?xde lanun ke??mcmana kehidupan nelayan ek?aku cuma anak felda...mn rasa semua ni..xpa,,yg penting merasa la ckit bebarapa atas bot tuy..hehhe...mmg terumbang ambing....


akhirnya kami sampai gak kat pulau kapas dalam keadaan semua peserta selamat..alhamdulillah..sesi utk chek in plak..leh plak bilik xdpt bg org bujang cam aku.so ape kami nak buat?pada mulanya koordinator program pn adar melarang kami mandi laut..tapi oleh sbb beberapa program telah berubah waktu,,terpaksa gak ade program kena skip..so setelah dibawa meting singkat,,kata sepakat di capai...hah...g la mandi,,,wakakakkka..akula org pertama terun kat pantai...mcm org tk penah jumpa laut....


dalam kegembiraan itu aku injured kt lutut kiri.,..memaksa aku naik ke pantai dengan kadar segera..pastu borak2 la dengan kak di,,en ishak..,dan dr hasyim,,,mmg cam satu family,,dimana kali ni kami lebih borakkan luar dr perkara yg mmbabitkan kerja..borak pasal pantai,pasal politik,,isu-isu semasa...sambil tu tgk budak2 main pasir kt tepi pantai tu..hurmm....zamanku dah berlalu.....


sebelum zohor ade sesi halaqah dibwh pokok.dalam keadaan santai..program ni hny melibatkn staff emedia sahaja..dimana en ishak bertindak sbg naqibnya...mengajak kami bermuhabah diri dan berbincang perjalanan syarikat..bila aku pikir dalam2..aku sayangkan emedia rupanya...disamping itu bos besar kmi tu menceritakan projek2 utk emedia akan datang,,dan semua staff bakal memberikan komitmen yg tinggi utk hal ini..semoga segala idea,,usaha dan tenaga kami di emedia di balas dengan kejayaan..insyaAllah..."buku untuk ummah,berkerja kerana Allah"...insyaAllah!!!!


pas zohor aktiviti yang aku nantikan,,,snokling,,tak semua peserta rombongan join aktiviti ni..ade yng tido kat chalet masing2...a haa...lupa plak,,,aku bawak salah seorg kwn ukhwah aku..ikram atau lebih dikenali sbg trover...hehhe,,,aku ajak dia last minit,,kol bos,bos kata ade kosong..so dia pun join la....aktiviti snokling ni mmg best pd aku sbb baru pertama kali join..subhanallah..cantiknya kehidupan bwh air ni..kdg2 hati rasa gentar gak dengan landak laut..huhuhuhu....cuak siott...sambil menyelam ke gigi air...sambil tgk ikan2..sambil bg makan ikan2 tersebut dgn roti,,tapi sayang takde camera yg kalis air nak rakamkan pengalaman kami..

dan kami balik semula ke pulau..bersihkan diri,,dan aku tertido,,aku sedar bila sham ketuk bilik aku nak pinjam lighter..nak bkr ubat nyamuk...aku bg lighter n aku terus siapkan diri utk solt margrib..penat gak..hehehe....

malam tu ingatkan ada bbq..tp hurm.......progarm kami byk yg berubah2..sakit hati gak,,,karoeke pun takde?camner ni?isk so kami wat la aktiviti sendiri..aku,,ikram n arul lepak tepi pantai..merasai angin laut cina selatan..sambil2 beborak perjalanan dakwah masing2..kongsi2 maklumat,,,kan best team ukhwah ramai yg seratai time ni....pastu kami diberitahu ade satu perkuburan di kawasan pulau tu,,so kami pun jejak la..mmg menyeramkn gak,,tapi wt dono je,,so wat dokumentari la,,,,aku sbg pengacara..ikram cameramen,azrul lighting..ahaks...tp video tu xtau la da di upload ke blm...nnt aku cek,,

seawal paginya kami dah chek out utk pulang ke kuala lumpur..hurm...naik bot lagi...best2x....so utk di darat malas plak nak cite,,biar la pic2 yang menceritakankan keadaan...ahaks..assalamualaikum...
p/s;arap maaf pic xdpt di upload skang..

1 comment: