Tuesday, April 28, 2009

mereka dari kaca mata ku...

assalamualaikum,,aku tak keruan lepak kat umah,,so aku g cc,,ade benda yang aku nak coretkan,hurmm...ape ek...aku teringatkan sahabat dan sahabiah aku yang aku kenali di ukhwah.com....perkenalan yang singkat,,tp membuahkan persahabatan yang seperti kenal yang lama kemesraannya..mari kita tgk,,sape yang kene...ahaksss.....ini dari pandangan pribadi aku,,bukannya semua yang aku ceritakan,adalah itu orangnya...maafkan aku jika aku tersalah menilai antum semua....

nama beliau mohd firdaus,bapa kepada seorang anak yang bakal mujahidah yang solehah,aku lebih mengenal beliau dengan nama khalifah,beliau berasal dari batu pahat,tak sangka bermula perkenalan aku di jk ulangtahun ukhwah ke 5 menemui bibit2 persahabatan yang boleh aku anggap macam abg n adik,kadang2 ketelatahan beliau agak sama dengan aku,tak mustahil la ada sesetangah senior2 ukhwah mengatakan aku khalifah junior,,sikapnye yang sentiasa terbuka dalam segala hal membuatkan aku senang mendampingi beliau ketika aku memerlukan nasihat,,terima kasih bang..suami kepada kak mar yang juga dikenali dengan nama rumaisha,pasangan suami isteri ni antara sepasang suami isteri yang komited dalam perjuangan ni.kadang aku penah lepak dgn dia sampai kul 2 pg...heheh..tak kering gusi la jika aku n dia bertemu..semoga ukhwah kami berpanjangan sampai bila2,,biar maut hny bisa memisahkan kami...semoga abg firdaus dan kak mar bahagia hingga ke akhir hayat,,dan izzah dapat adik-adik yang ramai...ahakss.....bukan sikit pengorbanan mereka suami isteri utk ukhwah,,yang berkenaan,,hargailah mereka..

nama mamat ni plak,,izza zulkifli,lebih dikenali dengan nama prof muslim,mula perkenalan aku dengan dia masa pesta buku antarabangsa tahun lepas,keramahan dia wat aku ilang segan dengan team2 ukhwah yg lain.dan pkenalan kami lebih akrab setelah pertemuan di jk ulangtahun ke5 ukhwah di putrajaya..prof muslim ni berasal dr terengganu..berkerja kat kuantan..tapi jika ade jk,,dia akan turun..komitmen dan kesanggupan beliau utk ukhwah,,membuatkan aku tersuntik semangatnya,insan yang bersemangat dengan memperjuangkan produk halal ni seorg yang masih bujang.kalau tak salah,masih mencari..ahaks..(sory ye prof,,jgn marah).....aku ingat lg,,ade satu ketika beliau penah tido kat umah aku.,dan kesempatan itu kami membincangan kulit majalah untuk ukhwah..gaya mmg mcm seorg profesor,,sambil memicit kepala,,dan mundar mandir dibelakangku,,membuat aku tersnyum melihat dan teringat perbuatan dia..ahaks..tapi gelagat nya yang aku tak penah lupa ketika game di jk ulangtahun ukhwah k5..ahaks...punya la seksa dia nak menyampaikan ayat IBU MERTUAKU,,,,mcm2 gaya dia wat bg maklumat sampai kepada ahli pasukannya..dan akhirnya mereka tewas,,hahahahahhaha.....lelaki yang murah dengan senyuman ni,,pun aku anggap sbg abg aku..sedia membantu...insyaAllah,,kita tetap bersaudara....

lelaki ini kurang aku kenali,,tp kira akrab gak,,seorang yang suke dgn kritikal thinking,,,sukekan programing,camera,dan gadget2 yang best....graduan yang berkelulusan um ni bernam sirat mustakim..namanya terdapat dlm ayat surah alfatihah..tp lebih ku kenali dengan panggilan sirat.kehadiranya di pentas forum ukhwah memang boleh mengelirukan junior2 ukhwah akan statuskan..adakah dia seorang muslimah ataupun seorang muslimin?ahaks.....takpe takpe,,akan ku bongkarkan...di sebabkan avatar yang dia gunakan avatar seorang muslimah,,dan nama sirat itu ada plak yang memanggil dia kak sirat..dan kami yang mengenali siapa sirat..membenarkan pemalsuan berkenaan...huhuhuhu...lantak ko la sirat...beliau masih bujang..mayb bakal dimiliki.tp masih menjadi rahsia siapa yg bertakhta dihati dia...semoga dirimu sukses...ok insan seterusnya...

ikram zul fadzli,,ni la nm yang mengikut kad pengenalan dia..anak kelahiran pulau mutiara ini cukup2 komited dengan ilmu.,kadang-kadang ade topik perbincangan dengan dia wat aku ketandusan ilmu dan idea...insan yang aku lebih kenali dengan nama trouver ni seorang masih menuntut di cyberjaya di MMU..bebanan tugas sebagai student bukanlah halangan beliau untuk terus meraih ilmu sebanyak mungkin,.,mana ade kuliyah agama di masjid..ade la muke dia..ade la hebahan dari,kekuatanmu dalam mengajak adalah tinggi sahabat ku..topik yang selalu aku discuskan dengan dia adalah kesufian,,dan topic yang aku kurang dan perlukan dia gk,,adalah isu wahabi...walaupun berkelulusan dalam multimedia,,cita2nya adalah dalam bidang perniagaan..satu cita2 yang aku kagumi..semoga ko berjaya sahabat..insyaALLAH..trover ni pun masih mencari...so klu sape2 yang berkenan dengan beliau,,jgn segan silu la ye,,,hahahah,,pandai2 je aku ni..kang kn cepuk plak aku kat dia...jgn marah ram..bukan ko tak kenal aku..ahaks....usia mudanya mmg dia tak sia2kan....teruskan mencari ilmu,,bekalan akhiratmu...seiringkanlah ilmu dan amalmu.....semoga berjaya sehabat...

lelaki bujang yang aku anggap mcm adik aku ni..hurmm....shafiq namanye..dia yang menggap dirinya comel ini memang mempunyai kenakalannye,lebih dikenali sbg owl_um di portal ukhwah..setiap postingnya dengan keadaan yang tak tentu arah bahasanya,,tp mengiburkan sesekali..kadang2 au tersnyum teringatkan sikapnya yang kebudak2kan...insan ini yang aku cukup suke bg sound direct dengan kata lain sound topek,,kadang2 aku kutuk2 dia depan..jangan marah adikku,abgmu hny bergurau cuma.sebut je jk ape,,sebolehnya dia akan turut serta..mmg yang rajin bg komitmen...semoga ko istiqhamah owl dalam semua ni...lupa plak,...perkenalan aku dgn dia ketika pesta buku thun lps..dan perangainya yang aku dapat analisis ketika jk ukhwah k5..tp dlm knakalan insan ini...dia masih lagi insan yang baik hatinya...perhatiannya terhadap remaja2 skang..(weh,,aku tak la nak cite pasal ko...dah la..)

azrul bin ali....hause mate aku,,tu tgh demam tu kat umah..kesian kesan radiasi semasa pesta buku..ahaks...xpe,,demam ni,tanda Allah bg ko rehat rul...ok x?ok masa mula kenal dia ni,,aku tak tau pun dia warga ukhwah..masa tu aku jual buku kat pkns shah alam.,,beria2 aku terangkan pasal buku,,pastu dia cite dia mengangur,,aku ajak keja kat emedia..setelah sekian lama dia kn kat emedia tu,,baru la aku tau dia salah sorg warga ukhwah..dia ni pendiam ckit..tp ok la..seorg yang bersemangat dan kreatif..klu tak percaya tgk la blog dia...mmg istiqhamah dgn masjid,,dgn tema masjid hidupku..antara sebab2 dia masih utuh di masjid dan di seimbangi dgn dunianya..klu masuk bilik dia,,poster2 ulama2...dan buku2 para ilmiah mmg byk dalam bilik dia..anak muda yang berjiwa seni ini kadang2 aku hangin gak,,,,dah masuk bilik air tu..tutp la air ketat2...hehhehehe,,,itu bukan isunya,,ahakss...walaupun kami serumah,,satu bilik air yg dikongsi,,tapi tak byk aku tau ttg dia...

mohammad azhar..memang budak baik....hensem pun nye mamat ni..penah berkerja di emedia seketika dlu....skang jd ustaz..kejenye di emedia dlu,,membolehkan aku mengenalinya lebih rapat..santunnya yang pemalu..dan insan yang suke berjemaah....masanya tak dihabiskan dengan leka je..alquran di capai...dan terus menelaahnya...bertuah sape dapat dia ni.bukan niat aku nak memuji sikap dia,,,tp aku arap adik2,,remaja2 di luar sana berkeinginan mencontohi beliau....popular dengan blognya yang bertemakan AKAN KU TEMPUH JALAN INI,,dan mengunakan nama penanya mohd irsyadi terus mengorak langkah meluruskan apa yang bengkok...tp jgn bg dia gelak,,aku penah wat lawak dengan dia,,naik kelakar plak aku gelakkan dia..aku gelak bukan lawak yang aku wat..tp gelakkan dia sbb gaya dia ketawa...mcm dah lam tak gelak..ahakss......ok...

seterusnya..aku nak ceritakan seorg lagi sahabat aku...nama dia muzaffar,,tp lebih dikenali sbg mujahid007...aku kira rapat la dengan dia...ape ek nak cite ttg dia?ahaks...takde ape kot...ahaks..yang penting kwn aku sorg ni cukup tabah dalam idupnya..ujian yang bertimpa2..membuatkan dia lebih matang..itulah rahmat disebalik ujian...pemilik kereta myvi kaler silver ni...dah berpunya..dan tgu masa je..tp tak tau bila..tunggu je la..



dan ini waris negri aku,,marul...ahahahaa...jumpa baru skali..tp kwn mcm dah lama..org n9...klu aku online ym,,grenti ym dgn dia..insan yang bercita2 nak jadi hafiz ni..sungguh istemewa,,aku suke kwn dgn dia...dgn gaya yang rilek n sempoi,,dan yang aku xleh terima sbb jambang dia lagi cun dr aku...huuu jeles siot......bekas graduan uum ni,,rajin gak berdiskusi dgn aku hal2 agama,,mmg best..dia pun tak lokek ide n ilmu utk dikongsikan..ingatannya thdp aku ,,akan ku phm di sanubariku demi menhadapi pancaroba norma-norma kehidupan..ahakss.....ok la rul..xnak puji ko lobeh2,,,nnt kjo kombang..ahaks..


tak adil bagi aku nak ceritakan muslimin sahaja..sebab sahabiah juga tak ku lupakan..mereka juga adalah pendoa2ku...ok aku mulakan dengan seorg muslimat yang mmg cukup tegar..ade yang ckp,,dia bosan kalau takde aktiviti...tegas orangnya..tapi lembut penampilannya...dia la simple shida..atau nm dlm ic nya nurul asyidah johari...mujahidah ini bekas graduan uum...dan skang mengajar di skolah area2 kl la gak...insan yang lahir di melaka ini cukup tenang dalam mengepalai aktiviti....90% aktiviti yang dia handle,,berstatus berjaya...walaupun nama dia gah di ukhwah dan nisa'....tp dia ttp sesimple orgnya...walaupun aku ni gila2 dengan lawak nye..tp dengan dia aku agak khuatir,,takut2 kn sound topek..ahaks,,,,kadang2 raut wajahnya menggambarkan masalahnya..tp senyuman dia memadamkan segala yang tersarang dihati..aku cukup respect dgn kak shida..semoga terus aktif dlm perjuangan...dan aku pinjam kata2 dia.."selamat berjuang!!!"

ni la kak mar,,ibu kepada ainul izzah..zaujah kepada abg firdaus..kadang aku suke nyusahkan dia,,klu ade masalah,,aku rujuk kat psgn ni...selalunya nasihat yang kak mar bg,,aku akan dengar n ikut..,,kakak ini berasal dari terengganu..seorg guru...dan dia pernah memberi kepercayaan kpd aku sbg ketua faci memimpin LAPES dahulu,,aku tak penah jd ketua2 ni..bekas graduan uia dalam sains politik ni..mmg pandai mengunakan psikologinya..aku nampak kelebihan dia ni ketika berinteraksi dengan muridnya....dan tak mustahil juga izzah boleh mewarisi bakat umminya..insyaAllah....

dan akak yang aku sayangi....kak yati.lebih dikenali dgn sadiqah....muslimah yang berasal dr tawau ni cukup2 best..tapi kdg2 garang..risau gak nak wat lawak sengal dgn dia...pemilik viva ijau ini seorg yang disenangi oleh adik2nya di ukhwah....amik berat kat adik2nya..sejak aku knl dia,,sampai skang ni la..aku tak pernah belanje dia..dia je belanje aku..bila aku nak byr dia ckp tak payah..ahaks...klu blanje aku sorg je takpe..tp dia blanje kwn2 yang berada disitu....murahnya hati dia..dan lapangkanlah gak rezki dia..dia antara muslimat yang tegar dalam menjayakan aktiviti..kadang2 sanggup amik cuti,,bukan sedikit masa yang dia luangkan utk ukhwah selama ini....aku lebih suke tgk dia tersnyum,,,dr bermuram durja..sbb klu dia diam je,,mcm dia marah kat aku,,...aku xleh bsangka dia bgitu,,tp kak yati seorg yang baik...kami adik2,,sayangkan akak..ahaks..

ni dia wan shye...nm btol dia aku tak pandai nak eje..org lain paggil dia shye je..aku tak kira..aku nal panggil dia cik wan je..ahaks....kenal dgn dia agak lama dah,,tp xpnh bertegur sapa...pertama kali btegur sape mas jk konvo kat um...ahaks..aku sangkakan dia garang..tapi alahai,,lombut eh org nye....insan yang menetap di kuala lumpur ini bekas graduan UM..hobi dia memasak..klu aku baca blog dia,,mesti ade kisah dia wat cake la..masak ni la...masak tu la..dah minat ye cik wan,,hentam sajalah..dia bkn shj berkebolehan memasak..tp pandai gak menasihati n menjadi tempat penyelasaian masalah,,tak kira la mslh ape,,,termasuk maslh umah tangga pun dia brusaha menyelesaikannye..ahaks....tulisan dalam blognye gak ade keistimewaannya...aku suke gak bc hasil karangan dia dlm blog....kadang mencuit hati..hahh..ni sorg lg muslimat yang tegar dalam menjayakan aktiviti....tahniah...

hahh akak yang tinggi lampai ni...nm dia siti shairah...aku suke usik dia...perkenalan pertama kami ms jk di rabeka..dia langgar keta aku,,,pas tu berusaha memohan kemaafan dari aku,,tak sangka plak pas kes tu kami jd akrab....mcm gak aku suke usik kwn2 aku..dia pun tak terlepas dari usikan nakal aku,..ahaks.....tapi kesibukan dia menghalang kak siti ni turut serta dalam mana2 aktiviti..kesian dia..tak pe...nnt dah tak bz,,join la...ape lg ek....sikapnye yang rajin bertanya dalam hal2 agama..membuatkan dia seorg yang bersyariat..itulah sikap yang patut ada di setiap muslimat....ingat tu muslimat di luar sana,,jgn malu beragama,,jgn malu bertanya..tak rugi..ape yang mampu aku jwb,.aku jwb la...tak mampu,,aku ngaku aku xtau nak jwb n luar disiplin ilmu aku...camtu la adenye....ok xmau cite dia byk2..kang dia marah puji dia.bukn nak puji...tp sikap yg baik tu adalah dakwah gak kan?

insan ni,,mmg tegas...nm dia srikandi khaulah..nama betul dia,,wani..aku suke kwn dgn mak dia,,hahhaha....dengan anak dia aku tak suke kwn..dgn mak dia best kwn..ahahaha...penah skali aku oferkan diri nak tebas rumput umah dia,..nasib sabit xde..klu ade.dah aku tebaskan..ahaks,..ni aku nak cite mak dia ke or dia..ok la..muslimat yang berdarah jawa ni cakap mmg laju..tp tegasnya dlm beragama..menjadi lambang kelembutan muslimat itu..hampir semua muslimat di ukhwah mempunyai ketegasan,,tp lembut itu menjadi menjadi hiasan bg mereka.dia ni muslimat yang tegar dalam aktiviti2,,baik ukhwah mahupun nisa,,ade je muke dia...aku tak knl sgt psl wani ni..aku klu borak dgn dia...ko aku je..xde ber ana enti pun..sempoi n zasss....sape yg nak tackle dia..lupakan la...kang lebam bijik mate...ahaks...wani yang aku kenali setakat ni...mmg pandai wat nasi goreng..hahhaha...aku rasa bukan bukan ramuan nasi goreng la wat masakan tu sedap,,tapi beras yg dia pakai kot,,hahak....aku n tunang ku,...memang rajin bertandang ke umah dia,,,sbb tu suke kwn dgn mak dia...halalkan makan minum aku ye wani..aku byk kenekan ko..ahaks...

errrr........sekadar gambar hiasan....ahaks..xpyh cite,,,,


itu la insan2 yang agak rapat dengan aku...dikesempatan ini,.aku mintak maaf byk2..sbb jika ade yang tersinggung dgn tulisan ini..maafkan la...dan ade yang nak cite dia aku padamkan...bgtau or sms la aku....masing2 ade no aku kan?bukan niat aku nak memuji or mengangkat insan2 ini,,just cume aku nak adik2,,akak2,,dan abg2 diluar sana meneladani mereka..mereka insan biasa gak,,mcm gak aku..tapi mereka ade keistimewaannya...sebab tu kami masih lagi mampu bersahabat....ok?
dikesempatan ini,,aku memohon maaf kpd kwn aku..spt daeng jati,muslimin23,ziyah,,kidot,,dan beberapa lagi insan yang istimewa ni,,aku tak xdpt nak citekan..sbb kesuntukan masa..akan datang la ye..yang penting,YANG BAIK KITA TELADANI,,YANG BURUK KITA JAUHI,,jangan sempadankan yg buruk,,klu sempadan ni..klu xde kwln ketat..leh masuk..ahaks..pahm2 sudah

wassalam...

5 comments:

  1. ni kira topik sahabat ukhwahku lah ni.. haha.

    umar, kalau kek, roti dan yg bersangkutan dengan bakery boleh la sikit2. tapi kalau masak makanan lauk memang belum pass. haha. huu.. saja nak clarify nanti kang orang kata saya pandai masak laks. tak lah.

    lakonan kegarangan saya di ukhwah memang menjadi nampaknya. wakaka :P

    anyway thanks umar. semoga sukses dalam kehidupan fid dunya wal akhiroh. :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikumwarahmatullah...

    adess... naik segan ana membaca posting akhi pada kali ini...

    hhmm... apa2 pon....doakan lah supaya ana istiqamah dalam apa jua urusan...

    ujian ALLAH s.w.t. pada hamba2nya... memang berat...tapi...Allah lebih mengetahui yang mana...ujian itulah yang mampu kita hadapi...

    ana doakan semoga
    akhi sentiasa dalam rahmat Allah s.w.t. dan dimudahkan urusan harian...

    ReplyDelete
  3. Salamualaik...
    ups..tersedak den baco pandangan ekau kek den waghih,,terharu ado..sogan ado...bersemangat pun ado..
    JazakaAllah diatas pandangan enta...
    Akan diambil sebagai penyuntik semangat ana..
    Allahu Yubarik Fika..
    Ilal Liqo'..

    ReplyDelete
  4. Salam, blog sdr disenaraikan di blog generasi felda, jika tidak keberatan, sudilah kiranya memaparkan banner Blog Generasi felda yang tersedia........terima kasih

    ReplyDelete
  5. salam alaik..
    ehehe.. tq for the post.
    nnti lah kak war2 tntg cite team uc dlm blog.

    by the way. my real name in ic
    Nurul Ashidah Binti Johari.
    ;)

    time kasih byk2 adikku hehee.. byk tolon
    moge dimudhkn segala urusanmu kelak..

    tntg topik topi.. ( mls nk komen dlm tu )
    pakai kopiah.. or ala2 kopiah lg tampak encem laa.. topik tok seh laa... pakoh utk KATAKAN TIDAK..ehehe..

    ok.. jumpe lg ye.. wsslm..

    ReplyDelete